بیگ بنگ: هیچگاه تا به این اندازه شناختمان از کیهان زیاد نبوده است. برای اولین بار، می توانیم نکات جدیدی درباره بیگ بنگ بدانیم. شناخت ما درباره آغاز تشکیل جهان چقدر است؟

گرافیک تکامل 13.82 میلیارد ساله کیهان، از بیگ بنگ تا زمان حال
گرافیک تکامل 13.82 میلیارد ساله کیهان، از بیگ بنگ تا زمان حال

خبری که بسیاری از دانشمندان را شگفت زده کرد، تیم تحقیقی بایسپ 2 در قطب جنوب به تازگی اثری از امواج گرانشی شناسایی کرده است. امواجی که اولین آثار بیگ بنگ در اولین لحظات پیدایش جهان هستند. مدیر این پروژه می گوید: «یافتن این امواج گرانشی برای ادامه تحقیقات حیاتی است. بیگ بنگ یکی از سوالاتی است که ما جوابی برای آن نیافته ایم. آیا جهان ما دوره ای از انفجار را تجربه کرده است؟ اگر آری، امواج گرانشی کمک زیادی خواهند کرد. به نظر می رسد که پاسخ به این سوال آری باشد.»

اینشتین، پیش تر فرضیه امواج گرانشی را مطرح کرده بود. کشف تیم بایسپ 2 مهر تاییدی است بر این فرضیه. همچنین سازمان فضایی اروپا هم در راستای ماموریت ماهواره پلانک جنبه دیگری از نظریۀ بیگ بنگ یعنی نور را بررسی کرده است. مدیر پروژه پلانک می گوید: «گزارش گروه بایسپ 2 نه تنها گروه پلانک را بلکه تمامی دانشمندان را شگفت زده کرده است. این خبر از آن جهت که امواج گرانشی باشدت زیادی دریافت شده است اهمیت دوچندانی پیدا می کند.»

حالا سوال ما این است، آیا امواج گرانشی که از فضا ثبت شده اند واقعا توصیف بخشی از پیدایش کیهان هستند. دانشمند پروژه پلانک می گوید: «دقیقا این گونه است زمانی که تحقیقاتی را آغاز می کنیم دوست داریم اولین کاشف باشیم. به همین دلیل کمی نا امید شده ایم چرا که گزارشهای گروه فضایی بایسپ کاملا دقیق هستند و خدشه ای به آن ها وارد نیست. ما می خواستیم در این راه زود تر از بقیه این موضوع را درک کنیم.»

مشاهده ویدئوی این مطلب

حالا ثبت دریافت امواج گرانشی انجام شده است. اینجا نزدیک برج پیزا دانشمندان با تعبیه یک تونل انترفروم تر تحقیقات در مورد امواج گرانشی را کامل می کنند. مدیر پروژه مربوط به تونل می گوید: «ما اینجا در کنار تونلی قرار داریم که درازای آن سه کیلومتر است. ما دو تونل مورب تعبیه کرده ایم که در جایی یکدیگر را قطع می کنند. در هر کدم از این تونل ها، نوری لیزری رد می کنیم تا به برج برسند، در اینجا است که نور باز می گردد و انعکاس پیدا می کند به منبع اصلی. هدف ما از انجام این عملیات ایجاد امواج گرانشی است.» مطالعه کیهان با امواج گرانشی می تواند اطلاعات مفید و جدیدی درباره فضا بدهد. می توان این گونه به راز سیاه چاله ها که کاملا نوع موج تشکیل دهنده شان متفاوت است پی برد. صدای فرکانس این امواج گرانشی را می توان ثبت کرد. در واقع، ما می توانیم فرکانس امواج را دریافت کنیم، وقتی آن ها را ردیابی و ضبط کنیم، کاملا می توان با گوش غیر مسلح آنرا شنید. البته راه اندازی تجربی امواج گرانشی به فضا، یکی از راههای اجتناب از زمین پر سرو صدا است.

مدیر طرح لیزا می گوید: «لیزا، حامی اصلی آنتن های اینتر فروم تر فضایی است. سه ماهواره که هر کدام در فاصله یک میلیون کیلومتری از هم قرار می گیرند، مانند همانچه که در روی زمین انجام داده ایم، در این راه طول امواج گرانشی را اندازه می گیریم و با هم مقایسه می کنیم.» سه ماهواره، که به وسیله لیزر با هم ارتباط دارند، از روی زمین توسط دانشمندان کنترل می شوند. آیا می توانیم از طریق امواج گرانشی به راز پیدایش کیهان پی ببریم؟ این مهم ترین سوالی است که می پرسیم، به همین دلیل کشف امواج گرانشی برای پیشرفت در کاوشهای فضایی کاملا حیاتی به نظر می رسد.

منبع: یورو نیوز فارسی – ویرایش : سام – بیگ بنگ

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.