یکی از نظریات بنیادی نظریه M میباشد. هیچکس به راستی نمیداند که M نشانه چیست، اما شاید نشانه « مدل اصلی » ، « معجزه » یا « معما » باشد. شاید هم همۀ اینها باشد. مردم همچنان در تلاشند که سرنوشت نظریه M را کشف کنند، اما شاید امکانپذیر نباشد. شاید انتظار فیزیکدانان سنتی از یک نظریه منفرد از طبیعت غیر قابل دفاع باشد و چنین فرمولاسیون واحدی وجود نداشته باشد. شاید برای توصیف جهان نیازمند استفاده از نظریات مختلف در شرایط مختلف باشیم. شاید هر نظریه تفسیر خودش از حقیقت را داشته باشد، اما براساس واقع گرایی مدل – وابسته، که تا وقتی که فرضیه ها در پیش بینی هایشان موفق هستند، هر جا که این نظریه ها هم پوشانی دارند، می توان هر دو را اعمال کرد.

هر کجا که نظریه M بصورت یک فرمولاسیون واحد یا تنها به صورت یک شبکه وجود دارد، میدانیم که ویژگی های خودش را دارد. اول اینکه نظریه M یازده بعد فضا – زمانی دارد، نه 10 تا.
نظریه پردازان ریسمانها مدتها به اینکه شاید 10 بعد نیاز به تنظیم داشته باشد مشکوک بودند و کارهای اخیر نشان داد که در حقیقت از یکی از ابعاد چشم پوشی شده است. همچنین نظریه M نه تنها می تواند شامل ریسمانهای مرتعش باشد بلکه شامل ذرات نقطه ای ، غشاهای دو بعدی ، حباب های سه بعدی و دیگر اشیایی که تجسمشان سخت است و حتی ابعاد بیشتری از فضا را تا 9 بعد می گیرند نیز باشد.
stephen_hawking_speaks_inwaterloo.jpeg.size.xxlarge.letterbox
بنابراین قوانین نظریه M اجازه می دهند که بسته به چگونگی در هم پیچیده شدن فضای داخلی، جهان های متمایز با قوانین ِ آشکار ِ متمایز وجود دارد. نظریه M راه حل هایی دارد برای اینکه فضاهای داخلی گوناگونی اجازه به وجود آمدن داشته باشند، شاید به تعداد 500^10 یعنی 500^10جهان گوناگون، هر کدام با قوانین خودش. برای اینکه بتوانید این مقدار را تصور کنید، به این مثال فکر کنید : اگر کسی می توانست هر کدام از قوانینی را که برای هر کدام از آن جهانها پیش بینی شده است، تنها در یک میلی ثانیه تحلیل کند و کار خودش را از بیگ بنگ شروع کرده باشد، هم اکنون تنها 20^10 جهان را مطالعه کرده است. تازه بدون اینکه در حین کار قهوه نوشیده باشد.

چند قرن پیش نیوتن نشان داد که معادلات ریاضی می توانند توصیف دقیق بسیار شگفت انگیزی از طرز اندرکنش ، هم روی زمین و هم آسمانها ، ارائه دهند. دانشمندان بر این باور بودند که ما تنها اگر نظریه درست را بدانیم و ابزار محاسباتی کافی را در اختیار داشته باشیم، می توانیم آیندۀ کل جهان را تعیین کنیم. آنگاه عدم قطعیت کوانتومی، فضای در هم پیچیده شده ، کوارک ها ، ریسمانها و ابعاد اضافه مطرح شدند و نتیجه خالص کارشان 500^10 جهان بود، هر کدام با قوانین متفاوت، که تنها یکی از آنها معادل جهانی است که ما می شناسیم.

منبع: The Grand Design – استیون هاوکینگ – لئونارد ملودینوف

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

18 دیدگاه

  1. M معما یا معجزه نیست، حداقل اینه که ابتدای یک کلمه یا جمله انگلیسی هستش

  2. دوستان کتاب طرح بزرگ استفن هوکینگ رو بخونین میفهمین البته یک چیزایی از فیزیک باید بلد باشبن البته بهتره بگی راهنماییت میکنه کتاب خوبیه . فرضیه m رو هم گفته. راز هستی در فرضیه m هست یعنی قرار گرفتن مجموعه ای از فرضیات کنار هم هر چند مخالف هم ولی با هم و کامل کننده هم عین نقشه جهان روی یک کاغد که بخش های مختلف هم دیگه رو هم پوشانی میکنند. البته فرضیه m مجموعه این فرضیات مختلف هست که همدیگر رو پوشش میدهند.💓😍

  3. به نظرم دانشمندان فیزیک در گذشته خیلی نسبت به الان بهتر بودن. با این نظریه ها که بجای حل کردن مسئله فقط مسئله رو پیچیده تر میکنن مخالفم. اگه اینطوری پیش بریم تعداد ابعاد جهان تا چندسال اینده از تعداد جهان ها بیشتر میشه !

    1. این یعنی پیشرفت علم پیچیدگی‌های اونه که اونو جالب کرده.
      وقتی استیون هاوکینگ به خودشم رحم نکرد و نظریه ای که دکتراشو باهاش گرفت نقض کرد این یعنی علم.
      بی نهایته

  4. اگه ما آدما یه کم دقت کنیم متوجه میشیم که فیزیک کوانتوم همیشه توی زندگیمون تاثیر داشته..
    فقط یه کم به عقب برگردیم و اتفاقات و خاطره ها رو مرور کنیم.
    لحظاتی که استرس یه کاری رو داشتیم
    اگه بدبینی کرده باشیم نتیجه چی شده
    و اگه خوش بینانه منتظر یه اتفاق بودیم نتیجه چی شده
    ارتعاش نقش اساسی اتفاقای پیش روی انسان رو ایفا میکنه..

    فیزیک کوانتوم میگه
    ” نیت کن – تصور کن و ارتعاش مثبت بده – دریافت کن ”

    نه اینکه اصلا تلاش نکنی ولی اصل رسیدن به هدف همین فرمونه.

  5. ای کاش این نظریه رو ساده تر توضیح میدادید

    هستی واقعا فوق العاده ست……
    ما میبینیم یا دیده میشویم؟… نظریه کوانتوم و رفتار دوگانه ی اون آدم و حیرت زده میکنه.

  6. پرواز از سکوی واقعیات عقلاعی ترین راهکار برای رسیدن به حقایق و رموز خلقت است.
    بله با اطمینان میتوان براین باور بود که مطرح شدن نظریه ریسمان به امر رمزگشائی از معماهای جهان هستی کمک خواهد کرد , درصورتی که اولا” به تمامی تجربیات و مشاهدات موجود در حوزه های مرتبط توجه کافی بعمل اید, دوم آنکه دانشورزان دنیای فیزیک نباید خودرا در برخی محدودیتهای رسوب شده که همواره بعنوان مفروضات غیرقابل عبور بصورت باور عمومی درامده است محسور کنند.

  7. نابغه جان منم با اینکه اینا خرافات نیست موافقم ولی جوری که تو جبهه گرفتی اگه ۱٪ امکان داشت که طرف بره مطالعه و تحقیق کنه در این زمینه ، تو از بین بردیش! اونم نظر خودشو گفته و نظرش محترمه! همه ی این بحثا هم فعلاً نظریَست… پس خود تو هم نمیتونی ۱۰۰٪ مطمئن بگی که همه ی اینا راسته و خرافه نیست!!! اتفاقاً اونی که سوال کرده بیشتر دلش میخواد بدونه و بعداً از تویی که فکر میکنی همه چیو میدونی با سواد تر میشه! می تونستی نظرتو مؤدبانه تر مطرح کنی… نابغه!

    1. این دیدگاه ها نظریه نیست , فرضیه اس …
      نظریه یعنی مطلب یا موضوعي اثبات شده …

  8. شمایی که میگی افسانه فیزیک افسانه نیست واقعیته . خرافات هم نیست. اگه علم خرافاته پس خود خرافات دیگه چیه؟ شما که چیزی نمی دونی الکی حرف نزن. تو اصلا نمی دونی فیزیک چه شکلی نوشته میشه حالا به این نظریه میگی خرافات؟لطف کن از این به بعد به جای این که تکذیب کنی ‘ یکم فکر کنی و تحقیق کنی . برو عمو جون.