بیگ بنگ: دانشمندان ناسا با استفاده از تلسکوپ های فضایی کپلرو اسپیتزر، توانسته‌اند دقیق‌ترین اندازه‌گیری ممکن از یک سیاره فراخورشیدی را انجام دهند.

تصویری هنری از تلسکوپ فضایی اسپیتزر که با داده های خود به این تحقیقات کمک کرد.
تصویری هنری از تلسکوپ فضایی اسپیتزر که با داده های خود به این تحقیقات کمک کرد.

به گزارش ایسنا، قطر زمین 12 هزار و 727 کیلومتر است و تاکنون دانشمندان برای مقایسه سیارات دیگر با زمین بر برآوردها تکیه داشتند، اما یک روش جدید آنها را قادر ساخته تا دقیق‌ترین اندازه گیری تا به امروز را از یک سیاره فراخورشیدی ارائه کنند. محققان مدعی هستند که قطر سیاره Kepler-93b در حقیقت 18 هزار و 800 کیلومتر – به اضافه یا منهای 240 کیلومتر – است. این اندازه‌گیری با استفاده از تلسکوپهای فضایی کپلر و اسپیتزر ناسا بدست آمد، نشان می‌دهد که Kepler-93b تقریبا یک و نیم برابر زمین بوده و رسما یک ابرزمین محسوب می‌شود.

اندازه این سیاره خورشیدی اکنون تنها ممکن است 119 کیلومتر در هر سمت بدنه آن از سنجش انجام شده متفاوت باشد. اگرچه سیارات ابرزمین در کهکشان راه شیری بسیار زیاد هستند اما هیچکدام از آنها در منظومه شمسی حضور ندارند. از این رو سیارات فراخورشیدی مانند Kepler-93b هدف ایده‌آلی برای بررسی این گروه بزرگ از سیارات است. دانشمندان با وجود محدودیتهای خوب از نظر اندازه و جرم در این ابرزمینها،‌ در نهایت خواهند توانست نظریه‌ای را در مورد چیزی که این جهانها را ساخته، مطرح کنند.

اندازه گیری های دقیق دانشمندان نشان می دهد که سیاره Kepler-93b تقریبا 1.481 برابر زمین میباشد و به عنوان یک ابر زمین شناخته می شود.
اندازه گیری های دقیق دانشمندان نشان می دهد که سیاره Kepler-93b تقریبا 1.481 برابر زمین میباشد و به عنوان یک ابر زمین شناخته می شود.

سنجشهای قبلی توسط رصدخانه کک در هاوایی، جرم این سیاره را حدود 3.8 برابر زمین برآورد کرده بود. تراکم Kepler-93b که از جرم و شعاع آن بدست آمده، نشان می‌دهد احتمالا مانند زمین از آهن و سنگ ساخته شده باشد. این سیاره در اطراف ستاره‌ای در حدود 300 سال نوری گردش می‌کند که جرم و شعاع آن حدودا 90 درصد خورشید است.

فاصله مداری Kepler-93b که یک ششم فاصله عطارد از خورشید است،‌ نشان‌دهنده دمای سطحی حدود 760 درجه سانتیگراد است. با وجود شباهت ترکیبی بین زمین و این سیاره فراخورشیدی، دمای سطحی آن بسیار گرم است و از امکان حیات برخوردار نمی باشد. نتایج این پژوهش در مجله Astrophysical منتشر شده است.

مطالعه بیشتر در:dailymail , NASA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.