بیگ بنگ: مریخ نورد “فرصت” (Oppurtunity) در دهمین سال فعالیت خود در مریخ، سرانجام رکورد طولانی‌ترین مسیری که بر روی سطحی خارج از زمین پیموده شده را شکست.

زمانی که مریخ‌نورد “فرصت” در ۲۵ ژانویه ۲۰۰۴، در سیاره مریخ فرود آمد، ناسا تنها برنامه داشت که برای طی نمودن حدود ۱ کیلومتر مسافت در ۹۰ روز مریخی آن را به کار گیرد. اما پس از به پایان رسیدن این میزان مسافت مشخص شد که این کاوشگر جان سخت‌تر از آن است که تصور می‌شد. اکنون، «فرصت»‌ در دهمین سالگرد فرودش در سیاره سرخ توانست رکورد طولانی ترین مسافت طی شده توسط کاوشگرهای زمینی را بشکند. این مریخ نورد به تازگی 25 مایل(40 کیلومتر) مسافت را در مریخ طی کرده است، سرعت متوسط این کاوشگر 2.5 مایل در هر ساعت است.

نقشه ای از مسیر طی شده ی مریخ نورد “فرصت” از سال ۲۰۰۴ تا سال ۲۰۱۴

رکورد پیشین، متعلق به کاوشگر اتحاد جماهیر شوروی به نام «لنوخود ۲» بود که 24.2 مایل (39 کیلومتر) را در سال 1973 بر سطح ماه طی کرده بود. جان کالاس، مدیر طرح کاوشگرهای مریخ معتقد است که مساله مهم سطح کاوش ها و یافته های حاصل شده از این فاصله دور توسط مریخ نورد است. ناسا امید دارد که این کاوشگر بتواند یک مایل دیگر نیز خود را حرکت داده و وارد منطقه اکتشافی مهم جدیدی شود.

مطالعه بیشتر در: dailymail

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام
    ما دستگاه میسازیم 3 سال گارانتی میکنیم 3 ماه هم کار نمیکنه!
    اونا هم دستگاه میسازن برای یک سال کار کردن ، و طی یک کیلومتر مسافت ، الان 10 ساله داره کار میکنه و تا حالا 40 کیلومتر مسافت در یه دنیای بیگانه و دور از دسترس طی کرده.
    این فرق تجهیزات ما و اوناس