بیگ بنگ: مطالعات جدید نشان می‌دهد شاید قبل از این که انسان مدرن به طور منظم یکی از مصرف‌کنندگان گوشت طیور باشد نئاندرتال‌ها با تله‌گذاری و شکار کبوترها از گوشت پرندگان در رژیم غذایی خود استفاده می‌کرده‌اند.

تصویری از غاری در تنگه جبل الطارق که تحقیقات جدید در آنجا صورت گرفت.
تصویری از غاری در تنگه جبل الطارق که تحقیقات جدید در آنجا صورت گرفت.

براساس مقاله منتشر شده در مجله ساینتیفیک ریپورتز در بررسی دقیق 1724 استخوان پرنده که در غاری در تنگه جبل الطارق کشف شده آثار بریدگی با دندان انسان و سوختگی مشهود بوده است. این استخوان ها مربوط به گونه ای نزدیک به کبوترهای چاهی است که روی برآمدگی صخره ها و ورودی دهانه غارهای بزرگ آشیان می گزیدند. این استخوان های باقیمانده و دور ریخته شده به 28 تا 67 هزار سال پیش یعنی دوره ای که غارها از سوی نئاندرتال ها اشغال شده بودند، برمی گردد. برای محققان مشخص نیست که نئاندرتال ها چطور پرندگان را به دام می انداختند، هرچند این باور وجود دارد که یک نئاندرتال که مهارت متوسطی در بالا رفتن آرام و ساکت از صخره را داشته، براحتی می توانسته این پرندگان را در لانه به چنگ آورد.

علامت های موجود روی استخوان های پیدا شده در قسمت های مسکونی غار نشان می دهد که ممکن است نئاندرتال ها ابتدا پرندگان را کشته و سپس روی آتش طبخ کرده و می خوردند. این نتایج اشاره به ظرفیت های اشاره نشده نئاندرتال ها در استفاده و بهره برداری از پرندگان بعنوان منابع غذایی و بشکلی مرتب دارد. بعلاوه آنها این کار را مدت ها قبل از رسیدن انسان مدرن به غارها تمرین کرده و در نتیجه می توان گفت که استفاده از گوشت پرندگان اختراعی مستقل و منحصر به خود آنها باشد.

Neanderthals

تاکنون تصور می شد که انسان ها اولین بار به طور منظم از گوشت پرندگان استفاده می کرده اند. حالا مشخص شده نئاندرتال ها به مدت 40 هزار سال بدنبال کبوتر های چاهی به عنوان منبع غذایی بوده و اولین شواهد این موضوع به 67 هزار سال قبل بازمی گردد. محققان معتقدند این وعده غذایی پراکنده نبوده است چراکه این کار در قسمت های پراکنده غار و به طور گسترده ای تکرار شده است. دیگر مطالعات اخیر نشان داده است که نئاندرتال ها هنگام مراقبت از سالمندان خود و به کمک استفاده از ابزار های استخوانی پیچیده علاوه بر گوشت از سبزیجات، انواع توت ها و آجیل ها استفاده می کرده اند.

تنها بخش کوچکی از استخوان های یافت شده در نواحی زندگی نئاندرتال ها دارای علامت بریدگی بوده، اما محققان اشاره کرده اند که این پرندگان آنقدر کوچک بوده اند که برای خوردن آنها نیازی به تکه تکه کردن آنها نباشد. شاید پس از کندن پرها و پوست استفاده مستقیم از دست و دندان بهترین راه کندن گوشت، چربی و غضروف از استخوان ها باشد. اثبات این نظریه وجود آثار دندان و آسیب های مرتبط با گاز زدن روی استخوان های کبوتر یافت شده است. البته محققان اذعان دارند که وجود علائم سوختگی مدرک قطعی برای اثبات پخت و پز نیست و شاید مربوط به دفع زباله یا سوختن تصادفی باشد.

نئاندرتال ها شاخه مبهمی از درخت خانوادگی انسان ها بوده و در بخش هایی از اروپا، آسیای مرکزی و خاورمیانه به مدت 300 هزار سال زندگی می کرده اند که براساس شواهد فسیلی حدود 30 تا 40 هزار سال قبل ناپدید شده و از بین رفتند.

منبع: phys

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.