بیگ بنگ: این عکس زیبا و با شکوه از خورشید را “آلن فریدمن” در تاریخ 24 آگوست 2014 از حیاط خلوت خود گرقته است. درست در همان روز خورشید شراره ای را از لکه ی فعالش بنام AR2151 به فضا پرتاب کرد که توسط رصدخانه دینامیک خورشیدی(SDO) به ثبت رسید، این انفجار ناگهانی بسوی زمین نبود، اما باز هم در روزهای آینده می توانیم منتظر ایجاد شفق های قطبی در جو زمین باشیم.

عکس زیبای خورشید که توسط آلن فریدمن گرفته شده است. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگتر کلیک کنید
عکس زیبای خورشید که توسط آلن فریدمن گرفته شده است. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگتر کلیک کنید

به گزارش بیگ بنگ، شراره های رده ی M و طوفان های خورشیدی ذراتی از جنس الکترون و پروتون و یونهای سنگین هستند که اگر رو به زمین باشند می توانند با برخورد به میدان مغناطیسی زمین باعث ایجاد شفق های قطبی شوند. همچنین این طوفان های خورشیدی می توانند برای فضانوردان ایجاد خطر کرده و ارتباطات ماهواره ای و سامانه های ناوبری را دچار اختلال کنند. فعالیت خورشید در یک چرخه ی ۱۱ ساله افزایش و کاهش می یابد. از این شراره های خورشیدی، رصدخانه دینامیک خورشیدی نیز ویدیوهایی خیره کننده به ثبت رسانده که می توانید در زیر مشاهده کنید.

هیدروژن ساده ترین عنصر شناخته شده برای انسان است و همین عنصر فراوان ترین در خورشید ماست، هر اتم هیدروژن تنها یک پروتون و یک نوترون دارد. انرژی خورشید، از هیدروژن بدست می آید. خورشید توپ عظیمی از گازهای هیدروژن و هلیم است، درون خورشید اتمهای هیدروژن ترکیب شده و اتمهای هلیم را پدید می آورد و انرژی و پرتوی خورشید را تولید می کنند.

خورشید تنها یکی از میلیاردها ستاره ای است که در کهکشان راه شیری به دور مرکز کهکشان در حال گردش است. اما این ستاره (خورشید) برای سیاره زمین و دیگر خانواده های منظومه شمسی ما بیشترین اهمیت را دارد. این خورشید است که تمام اجزای منظومه را با گرانش خود نگه داشته و موجب شده است تمام اجزا از سیاره ها تا سیارک ها و ستاره های دنباله دار به دور آن بگردند. این گوی آتشین غول پیکر در مرکز منظومه شمسی تولیدکننده نور و گرما است و به این خاطر ستاره ای حیات بخش برای زمین به شمار می آید.

در این تصویر یک شرارۀ درخشان را در سمت چپ خورشید می بینید. این عکس را رصدخانه ی دینامیک خورشیدی ناسا در ۲۴ آگوست 2014 ثبت کرده است.
در این تصویر یک شرارۀ درخشان را در سمت چپ خورشید می بینید. این عکس را رصدخانه ی دینامیک
خورشیدی ناسا در ۲۴ آگوست 2014 ثبت کرده است.

ستاره منظومه شمسی، خورشید همانند گویی گازی است و خود به تنهایی 99.86 درصد از جرم کل منظومه شمسی را تشکیل می دهد. خورشید از 72 درصد هیدروژن و 26 درصد هلیم و حدود 2 درصد عنصرهای دیگر تشکیل شده است. شعاع این گوی یعنی حد فاصل بین مرکز کره تا سطح آن حدود 109 برابر شعاع زمین است. برای درک غول پیکر بودن خورشید باید گفت 1331000 کره به حجم زمین را می توان در درون خورشید جای داد. دمای سطح آن بیش از 5500 درجه سانتیگراد است.

نویسنده و ترجمه: سام- بیگ بنگ

منابع: universetoday , space , sun

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.