بیگ بنگ: آژانش فضایی اروپا اعلام کرد، محل فرود کاوشگر فیلای که به همراه فضاپیمای روزتا در تعقیب دنباله دار P67 است، را انتخاب کرده است، این جایگاه (نقطه ی J) بر روی سر دنباله دار میباشد.

محل اصلی تعیین شده برای فرود کاوشگر فیلای بر سطح دنباله دار
محل اصلی تعیین شده برای فرود کاوشگر فیلای بر سطح دنباله دار

به گزارش بیگ بنگ، این جایگاه که از میان پنج گزینه به عنوان بهترین و کم خطرترین نقطه برای فرود شناخته شد، از دیدگاه علمی هم جالب است زیرا در نزدیکی‌اش نشانه های فعالیت به چشم می خورد. در این محل زاویه ی بیشتر شیب ها نسبت به خط عمود محلی کمتر از ۳۰ درجه است و از همین رو، احتمال سرنگونی کاوشگر به هنگام فرود را کاهش می دهد.

علاوه بر این دقت فرود باید چند ده متر باشد در غیر این صورت ممکن است بدلیل ناهمواری دنباله دار P67 کاوشگر فیلای نتواند سالم روی دنباله‌دار فرود بیاید. هر چند در جایگاه J تخته سنگ های به نسبت کمتری دارد و روشنایی روزانه ی کافی میتواند باتری اصلی‌ کاوشگر را دوباره شارژ کند تا بتواند عملیاتش را پی بگیرد. کاوشگر 100 کیلوگرمی فیلا، قرار است در روز 11 نوامبر امسال بر روی دنباله دار مذکور فرود آید و داده های ارزشمندی از خاک و تغییرات سطحی آن ارسال کند.

نمای نزدیک نقطه ی مد نظر دانشمندان برای فرود کاوشگر فیلای
نمای نزدیک نقطه ی مد نظر دانشمندان برای فرود کاوشگر فیلای

هسته ی دنباله دار 67-P/چوریموف حدود ۴ کیلومتر طول دارد. این دنباله دار هر ۶.۴۵ سال یک بار به دور خورشید و هر ۱۲.۴ ساعت یک بار به دور خود می چرخد. در  دورترین فاصله این دنباله دار در مدار خود از خورشید ۸۴۰ میلیون کیلومتر (آن سوی مشتری) و نزدیکترین فاصله آن ۱۸۰ میلیون کیلومتر (بین مریخ و زمین) است و از این رو در “کلاس مشتری” قرار می گیرد. این دنباله دار اکنون حدود ۴۴۰ میلیون کیلومتر با کره زمین (جایی بین مریخ و مشتری) فاصله دارد و با سرعت ۵۵ هزار کیلومتر در ساعت در حرکت است، که کاوشگر روزتا قدم به قدم در تعقیب آن میباشد.

مطالعه بیشتر در: NASA , ESA

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.