بیگ بنگ: تاکنون نامرئی شدن اجسام و افراد تنها در فیلم ها و داستانهای علمی تخیلی شدنی بود، اما دانشمندان دانشگاه روچستر، با شیوه ای جدید توانستند این رویا را به حقیقت تبدیل کنند.

نامرئی سازی دست با استفاده از لنزهایی که نور را منحرف می کنند.
نامرئی سازی دست با استفاده از لنزهایی که نور را منحرف می کنند.

به گزارش بیگ بنگ، نامرئی‌سازی پدیده‌ای است که در آن یک جسم از دید سایرین پنهان می‌شود در حالی که اجسام پشت و اطراف آن کاملا دیده می‌شوند. در طول تاریخ نامرئی شدن رویای بسیاری از افراد بوده و داستان‌ها و فیلم‌های مختلفی با محوریت نامرئی بودن نوشته و ساخته شده‌اند. به نظر می‌رسد کم‌کم مرزهای این حوزه از علم نیز در حال توسعه باشد.

دانشمندان دانشگاه روچستر با استفاده از این 4 لنز توانستند، اشیای بین آنها را نامرئی کنند.
دانشمندان دانشگاه روچستر با استفاده از این 4 لنز توانستند، اشیای بین آنها را نامرئی کنند.

اکثر پوشش های نامرئی به تکنولوژی های عجیب و غریبی مانند فیبر نوری یا متامواد تغییر دهنده ی نور نیاز دارند که خیلی کاربردی نیست، به ویژه اینکه زمانی که حرکت هم می کنید، تصویر در هم می ریزد. با این حال محققان دانشگاه روچستر، راه حل بسیار واقع گرایانه تری ارائه دادند، آنها با قرار دادن دو لنز در موقعیت مناسب موجب خمیدگی نور و دیده نشدن اشیا در میان این وضعیت قرار گرفتن لنزها شدند. این روش به اندازه لنزها و زاویه 15 درجه و بیشتر بستگی دارد، که تنها با استفاده از عدسی های نوری، اشیا را از نظرها پنهان می کند!

با مشاهده ویدئوی زیر می توانید با نحوه عملکرد این دستگاه آشنا شوید:

جوزف چوی از دانشجوی دکتری دانشگاه روچستر گفت: تا جایی که ما می‌دانیم این اولین وسیله‌ی نامرئی‌سازی است که قابلیت پنهان‌سازی اشیا را به صورت سه بُعدی و از تمام زوایا دارد. این محقق ادامه داد طی آزمایشات خود موفق شدیم تا یک دست، صورت و البته یک خط کش را نامرئی نشان دهیم طوری که اشیای پشت دست، صورت و خط‌کش کاملا دیده شوند. به نظر من از این فناوری در زمینه‌های مختلفی می‌توان استفاده کرد. مثلا تریلر پشت یک کامیون را می‌توان برای راننده نامریی کرد تا او بتواند به صورت مستقیم پشت سر خود را ببیند. عمل‌های جراحی، عملیات‌های نظامی، طراحی داخلی و غیره سایر حوزه‌های کاربردی این فناوری هستند.

این تصویر واقعی است: جوزف چوی از دانشجوی دکتری روچستر در حال آزمایش نامرئی سازی
این تصویر واقعی است: جوزف چوی از دانشجوی دکتری روچستر در حال آزمایش نامرئی سازی

نکته جالب توجه در مورد این دستگاه این است که تنها کمی بیش از 1000 دلار برای خرید مواد مورد نیاز آن هزینه شده است، این در حالی است که روش‌های قبلی پنهان‌سازی بسیار پیچیده و پرهزینه بودند و قابلیت این که از هر زاویه‌ای که به اجسام نگاه می‌کنیم، آن‌ها را به صورت سه بُعدی پنهان کنند را نداشتند.

مطالعه بیشتر در: dailymail , natureworldnews , rochester

مشاهده مقاله

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه