بیگ بنگ: سطح آبله‌گون و خراشیده شده «میراندا» قمر سیاره اورانوس موجب شگفتی دانشمندان شده است، این قمر با ظاهری عجیب شبیه غول فرانکشتاین (Frankenstein’s monster) است که از ترکیب قطعات نامنظم تشکیل شده که هیچگونه تناسب ترکیبی با هم ندارند.

این عکس مربوط به نیمکره جنوبی "میراندا" قمر اورانوس میباشد که در سال 1986  توسط کاوشگر وُیجر2 ناسا گرفته شده است.
این عکس مربوط به نیمکره جنوبی “میراندا” قمر اورانوس میباشد که در سال 1986 توسط کاوشگر وُیجر2 ناسا گرفته شده است.

به گزارش بیگ بنگ، میراندا جزء پنج قمر اصلی اورانوس است که 471 کیلومتر عرض دارد، بررسی تصاویر ارسالی کاوشگر ویجر 2 از این قمر اسرارآمیز و شبیه سازی های کامپیوتری جدید نشان از افزایش یخچال‌‌های بزرگ و صخره‌ای منجمد در آن دارد. دره های این کره یخی و مملو از صخره‌‌های درهم تنیده 12 برابر عمیق تر از زمین است که به دلیل ساختار فیزیکی ناموزون، به شکل هیولایی زشت درآمده است.

عکسی از "میراندا" قمر اورانوس که شیارهای موازی و دره های آن به وضوح مشخص است.
عکسی از “میراندا” قمر اورانوس که شیارهای موازی و دره های آن به وضوح مشخص است.

نوح هاموند (Noah Hammond) استاد دانشگاه براون آمریکا گفت: «سطح میراندا به شکل عجیبی در حال تغییر است. دلیل چنین تغییراتی در این قمر احتمالاً کشش گرانشی اورانوس است، نتیجه ی انقباض و انبساط دائمی این سیاره روی میراندا باعث گرم شدن و بهم ریختگی آن می شود. در بخش درونی میراندا آنچنان انقباض و انبساطی شکل می گیرد که انرژی قابل توجهی – معادل با 2.5 برابر حداکثر توان سد هوور در ایالات متحده یا 5 گیگا وات – تولید می شود. این گردش و تغییر دائمی در پوسته یخی میراندا چیزی شبیه گدازه های درونی زمین نیز ایجاد می کند. برای شناخت بیشتر این قمر نیاز هست تا بتوانیم در آینده ماموریت اکتشافی در آن انجام دهیم تا به آنچه در نیمکره دیگرش رخ می دهد هم آگاهی پیدا کنیم.»

میراندا (Miranda) کوچکترین و داخلی‌ترین قمر اورانوس است. این قمر توسط جرارد کوئی‌پر و در ۱۶ فوریه ۱۹۴۸ در رصدخانه مک‌دونالد کشف شد. اسم آن از نام میراندا که در یک نمایشنامه شکسپیر حضور داشت، گرفته شده‌ است.

نویسنده و ترجمه: سمیر الله وردی – بیگ بنگ/منابع: space Miranda moon

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.