بیگ بنگ: به ساعتتان نگاه کنید. ساعت چند است؟ اما صبر کنید، شما در واقع در حال حرکت و شتاب هستید و به گفته ی اینشتین، این نسبی است. بنابراین، واقعأ ساعت چند است؟

تصویری از فلیور فلیو رپر آمریکایی با نشان ساعتی معروف که در گردنش آویخته است.
تصویری از فلیور فلیو رپر آمریکایی با نشان ساعتی معروف که در گردنش آویخته است.

به گزارش بیگ بنگ، فلیور فلیو – Flavor Flav (خواننده، موسیقیدان، رپر و بازیگر آمریکایی) می داند ساعت چند است. به گفته ی کول مو دی، حتی با تمام حرکات و شتابِ سیاره، منظومه شمسی، سوار شدن در هواپیما، سوار شدن در آسانسور و شاید حتی در هنگام دوی آهسته، آیا می دانید دقیقا ساعت چند است؟ یعنی، جدا از بُعدِ مجازی یا سیاسی یا شاید به عنوان بخشی از اجرای رپ، از زمانیکه بر سر قدرت جنگ و جدل رخ می داد، به مهارت های یک انسانِ خارق العاده با یک ساعت همراه با یک زنجیرِ بزرگ در گردنش نیاز بود.

بنابراین، پس از رقص، خواندن رپ و هیپ هاپ، باید پاسخ را در سه کلمه ی ناخوشایند به شما «حضار محترم» ارائه دهم. حتمأ شنیده اید که همه چیز نسبی است، معمولأ این سخن را از افرادی می شنویم که دوست دارند درباره ی «ارتباطات در موارد بسیار مختلف» صحبت کنند که بی معنی است. اما در فیزیک، «همه چیز» در یک مسیر بسیار خاص نسبی است. همه چیز در مقایسه با سرعت نور نسبی است که در تمام چارچوب ها یکسان است و به اندازه ای گیج کننده و تکراری شده که ممکن است بی معنا باشد.

نسبیت و آلبرت اینشتین
نسبیت و آلبرت اینشتین

در اینجا از حداکثر توان خود استفاده می کنم تا این قضیه را شرح دهم. اگر یک چراغ قوه را در جلوی خود روشن کنم، می توانم اندازه گیری کنم که پرتو نور با سرعت تقریبأ 300 هزار کیلومتر بر ثانیه حرکت می کند که این سرعت نور نامیده می شود. اگر با سرعت 200 هزار کیلومتر بر ثانیه سریعتر از من حرکت کنید و یک چراغ قوه را به سمت جلوی خود روشن کنید، مشاهده می کنم که نورِ چراغ قوه تان با سرعت 300 هزار کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است. به نظرم، نورِ چراغ قوه تان با سرعت 100 هزار کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است. اما وقتی سرعت این نور را نسبت به خودتان اندازه گیری کنید، تصور می کنید که این نور نیز با سرعت 100 هزار کیلومتر بر ثانیه حرکت می کند، اما در عوض، نور همچنان با سرعت 300 هزار کیلومتر بر ثانیه در حال حرکت است.

تصویری هنری - نسبیت عام اینشتین.
تصویری هنری – نسبیت عام اینشتین.

سرعت نور چگونه امکانپذیر است؟ بخشی از آن امکانپذیر است زیرا سرعتی که در آن، زمان را نسبت به من تجربه می کنید تغییر می کند. توافق نظر داریم که سرعت نور در کیلومتر بر ساعت چقدر است، اما دقیقأ اتفاق نظر نداریم که یک صدا تا چه میزان بلند است. همچنین، در مورد طول یک متر نیز اختلاف نظر وجود دارد. این مسئله عجیب به نظر می رسد، زیرا تصور می کنیم که فضا و زمان چیزهای مطلقی هستند و نور چیزی است که در طول فضا حرکت می کند. این تجربه ی ماست!

فرض اینکه چیزهایی مثل زمان و فضا مقادیرِ قابل تغییری هستند در بهترین حالت نگران کننده است و در بدترین حالت، باعث می شود زیاد به آنها فکر نکنیم. در واقع، نور مطلق است و فضا و زمان نسبی هستند. بنابراین، ساعت به نقطه نظر شما بستگی دارد و از این رو، هیچ زمانِ مطلقی وجود ندارد. در آخر، به دلیل نظریه نسبیت، هر نقطه در جهان زمان را با سرعت نسبتأ متفاوتی تجربه می کند.

مثلأ وقتی تصویر پس زمینه ماکروویو کیهانی را مشاهده می کنیم، متوجه می شویم که با سرعتِ 630 کیلومتر بر ثانیه نسبت به گروه محلی کهکشان های اطراف ما در حال حرکت است. این امر بدین معنی است که زمان را نسبت به چیزهای دیگر در پس زمینه ی کیهانی با سرعت کمتری تجربه می کنیم. این سرعت فقط کمی آهسته تر است، اما با افزودن کل سن جهان، ساعت کیهانی مان 30 هزار سال عقب تر از زمان است. ساعتتان را آزادانه تنظیم کنید. اما چندان دقیق نخواهد بود. ممکن است ساعتتان ده ها هزار سال عقب باشد. شما چطور؟ روش مورد علاقه تان برای توضیح نسبیت کدام است؟ در بخش نظرات، عقیده ی خود را شرح دهید.

ترجمه: سحر الله وردی- بیگ بنگ/ منبع: universetoday

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.