بیگ بنگ: دانشمندان دو ستاره عظیم الجثه کشف کردند که به نظر می رسد بصورت روزانه، زمانی که در فضا می چرخند تحت شعاع یکدیگر قرار دارند. در مقاله ای که در مجله نجوم و اختر فیزیک منتشر شده است، محققان اسپانیایی از مرکز اختر زیست شناسی دانشگاه آلیکانته، گزارش دادند که دو ستاره در سیستم ستاره ای MY بسیار نزدیک به هم هستند، که در نهایت منجر به شکل گیری یک ستاره عظیم الجثه خواهند شد.

ستارگان سحابی بزرگ رتیل
ستارگان سحابی بزرگ رتیل

به گزارش بیگ بنگ، در این مقاله توضیح داده شده که ادغام ستاره های دوتایی با جرم بالا بعنوان یک مکانیزم موثر برای تشکیل ستاره های غول پیکر میباشد. در سال 2012 دانشمندان گزارش دادند، یک سیستم چهارگانه از ستاره های بزرگ که هر کدام 300 برابر خورشید هستند را در سحابی رتیل کشف کردند. براساس چندین مطالعه اهمیت ستاره های دوتایی برای”خواص کنونی کهکشان” بسیار مهم است. سرپرست این تحقیقات خاویر لورنزو رییس دانشگاه آلیکانته اسپانیا گفت: این دو ستاره بزرگ به صورت روزانه هنگامی که در مدار یکدیگر قرار دارند تحت الشعاع هم قرار می گیرند.

محققان می گویند تحقیقات بیشتری برای درک فیزیک ادغام ستارگان دوتایی مورد نیاز است. با این حال، داده های جمع آوری شده از این سیستم ستاره ای که با استفاده از وضوح طیفی بالای تلسکوپ قدرتمند 2.2 متری رصد خانه کالار آلتو در جنوب اسپانیا بدست آمده، شگفت آور است. آنها دریافتند این سیستم دوتایی یکی از پرجرم ترین سیستم های دوتایی عظیم الجثه ای است که تاکنون مشاهد شده و بعنوان درخشان ترین ستاره در سیستم خوشه ای باز آلیکانته 1 قرار دارد. محققان این سیستم های ستاره ای را در یک خوشه بسیار جوان کشف کردند که در حدود 13 هزار سال نوری از زمین واقع شده اند.

تصویری خیالی از سیستم ستاره ای مورد بحث
تصویری خیالی از سیستم ستاره ای مورد بحث

این کشف خلاف نظریه پیشین است که همه ستارگان جوان به جرم 150 برابر خورشید محدود می شوند. بجای آن این فکت را ارائه می دهد که اگر ستاره ها در یک محیط ستاره ای شلوغ باشند، ثبات خود را از دست می دهند و در نهایت به ستاره های در حال عبور برخورد و یک ابرستاره را شکل می دهند.

دو ستاره آبی با وزن 32 و 38 برابر جرم خورشید ما، مدار یکدیگر را در فاصله کمتر از 1.2 روز کامل می کنند و در نهایت به یک ستاره با جرم 60 برابر خورشید تبدیل خواهند شد. این سیستم دارای سرعت مداری 1،000،000 کیلومتر بر ساعت است و احتمالا 2 میلیون سال قبل تشکیل شده است.

منابع: dailygalaxy.com
nationalgeographic.com
wikipedia.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

    1. با درود، کهکشانها میلیاردها سال پیش به شکل توده‌ای از ابرهای گازی و غباری به وجود آمده اند که با نیروی گرانش کنار یکدیگر نگاه داشته شده‌اند و شامل میلیاردها میلیارد ستاره میباشند. د یک کهکشان اجرامی دیگری مانند ابرنواخترها، سحابی ها، خوشه های ستاره ای، سیاهچاله ها و … هم میباشند. کهکشان ها انواع مختلفی دارند. برای اطلاعات بیشتر می توانید این مطلب را مطالعه نمایید.