بیگ بنگ: گروه پزشکی دانشگاه جان هاپکینز موفق شدند دو دست مصنوعی هوشمند که توسط ذهن به طور همزمان کنترل می شود را پیوند بزنند. این جراحی موفقیت آمیز نشان داد که فناوری هوشمند رباتیک سرعت یادگیری بالایی دارد و چنین پیوندی در آینده بدعت جدیدی در عرصه جراحی های اعضای مصنوعی می باشد.

double-amputee-mind-controlled-prosthetics-0انجام امور ساده از جمله برداشتن یک فنجان قهوه و یا استفاده از عابر بانک برای افرادی مانند لزلی باف (Leslie Baugh) که حدود چهل سال پیش بر اثریک سانحه برق گرفتگی دو دست خود را از دست داده است به سادگی انجام پذیر نیست. محققان توسعه فناوری و پیشرفت اعضای مصنوعی همواره در تلاش می باشند تا در جهت هوشمند تر کردن اعضای مصنوعی گام های بهتری بردارند و آقای باف اولین کسی است که تحت عمل جراحی پیوند دو دست رباتیک هوشمند قرار گرفته است، طراحی دستهای مصنوعی به نحوی است که توسط اعصاب کنترل می شود و می تواند آنها را حرکت دهد.

برای انجام این جراحی از یک الگوریتم نرم افزاری برای شناسایی الگوهای رفتاری هریک از عضلات که به دستها مرتبط می باشند استفاده کرده اند و با مطالعه بر روی ارتباطات و نحوه عمکلرد آنها، اطلاعات جمع آوری شده را ترجمه کرده و به دستورات حرکتی برای دست مصنوعی تبدیل نمودند. این روش موسوم به (MPL) است و بیمار می تواند با کمک ذهن اعضای مصنوعی خود را به حرکت درآورد.

double-amputee-mind-controlled-prostheticsمحققان امیدوارند کاربرد این دستان رباتیک برای انجام امور روزمره به مانند دستان طبیعی باشد، بدین منظور سرعت حرکات دستان رباتیک با تمرین و یادگیری روز به روز بهتر می شود و برای به کنترل در آوردن تمام حرکات دست مانند دستان طبیعی به مدت زمان بیشتری نیاز است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: gizmag

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.