بیگ بنگ: دو فضاپیمای سپیده دم (Dawn) و افق های نو (New Horizons) از ناسا، در حال نزدیک شدن به مقصدهای خود در مدار سیاره های کوتولۀ “سرس” و “پلوتو” قرار دارند.

تصویری از سیاره کوتوله سرس که فضاپیمای سپیده دم از فاصله ی 383 هزار کیلومتری آن ثبت کرده است.
تصویری از سیاره کوتوله سرس که فضاپیمای سپیده دم از فاصله ی 383 هزار کیلومتری آن ثبت کرده است.

تنها 400 هزار کیلومتر تا سرس

تصاویر تازه‌ای که فضاپیمای سپیده دم در فاصله ی کمتر از 400 هزار کیلومتری از سرس (Ceres) گرفته به محققان کمک خواهد کرد تا فضاپیما در مسیر درست برای استقرار در مدار این سیاره کوتوله در روز ششم مارس 2015 قرار گیرد. سرس احتمالا نیروی گرانشی محسوسی دارد، این فضاپیما پس از دیدار از سرس ماموریتش را برای بررسی سیارک دیگری به نام وستا ادامه می دهد. دانشمندان فکر می کنند هر دو این اجرام بذرهایی در منظومه شمسی بودند که هرگز تبدیل به سیاره نشدند.  برای اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت فضاپیمای سپیده دم تا سرس به اینجا مراجعه کنید.

تصویری هنری از فضاپیمای افق های نو در ملاقات با پلوتو
تصویری هنری از فضاپیمای افق های نو در ملاقات با پلوتو

ملاقات نزدیک از پلوتو

فضاپیمای افق های نو ناسا نیز در حال ورود به اولین مرحله نزدیک‌ شدن به پلوتو به منظور مواجهه تاریخی با این سیاره کوتوله قرار دارد. تیم‌های علمی، مهندسی و عملیاتی، افق های نو را برای انجام مشاهده از راه دور سیستم پلوتو در روز شنبه 25 ژانویه 2015 (پنجم بهمن‌ ماه) آماده کردند که این فضاپیما به فاصله ی 220 میلیون کیلومتری این سیاره ی کوتوله خواهد رسید.

پلوتو در فاصله 7.5 میلیارد کیلومتری از زمین واقع شده است و فضاپیمای افق های نو که در ژانویه 2006 به سمت پلوتو پرتاب شد، بالاخره پس از طی کردن این مسیر طولانی در ۱۵ جولای ۲۰۱۵ میلادی (۲۴ تیر ۹۴)، پس از یک سفر 9 ساله ی فضایی به ملاقات نزدیک پلوتو و قمرهایش می رود. برای اطلاعات بیشتر در مورد وضعیت فضاپیمای افق های نو تا پلوتو به اینجا مراجعه کنید.

سیارۀ کوتوله تعبیری است که اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی که مرجع رسمی برای نوآوردن زبان‌زدها و واژه‌های مربوط به اخترشناسی است به جرمی آسمانی داده که در سامانه خورشیدی دارای ۴ ویژگی زیر است:

1- در مداری به دور خورشید می‌گردد.

2- آنقدر جرم دارد تا خودگرانی آن بر نیروهای جسم صلب غلبه کرده، جسمی با تعادل هیدرواستاتیک (تقریباً گِرد)به وجود آید.

3- تمام مسیر (مدار) خود را از اجرام ریز و درشت جارو نکرده است (آنها جذب یا دفع نکرده)

4- قمر یک سیاره نیست.

نویسنده: سمیر الله وردی / سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , BBC , Dwarf planet

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.