بیگ بنگ: توده‌های ابرمانندی که در سال 2012 چند ستاره‌شناس آماتور بر فراز سیارۀ مریخ مشاهده کرده بودند، دانشمندان حاضر در پروژه‌ ی مطالعۀ جو این سیاره را سردرگم کرده است.

ابرهای عظیم و غیر عادی مریخی بیش از 20 روز در سال 2012 بر فراز سیارۀ سرخ دیده شدند.
ابرهای عظیم و غیر عادی مریخی بیش از ۱۰ روز در سال 2012 بر فراز سیارۀ سرخ دیده شدند.

به گزارش بیگ بنگ، ستاره شناسان آماتور دو بار در ماه‌های مارس و آوریل سال 2012 وجود توده‌ای را گزارش کرده بودند که بر فراز سیاره سرخ در حال گسترش بود. این توده‌ها در این دو بار، بر روی ناحیه‌ای یکسان به ارتفاع 250 کیلومتری رسیده بودند. این در حالی است که ارتفاع مولفه‌های ظاهرشده‌ از این دست تا پیش از این از 100 کیلومتر تجاوز نکرده بود. طبق تجزیه و تحلیل‌های انجام شده نخستین تغییر و تحولات جوی با ورود ابرهای سرگردان حدود 10 ساعت ناحیه‌ای به مساحت حداکثر 1000×500 کیلومتر را پوشانده‌ بودند و حدود 10 روز قابل رویت بودند و روز به روز ساختارشان تغییر می‌کرد.

دانشمندان اكنون با بررسي تصاوير به ثبت رسيده از اين پديده مي‌گويند توده ايجاد شده وسعتي برابر هزار كيلومتر داشته و بزرگترين توده‌اي است كه تاكنون روي مريخ مشاهده شده‌ است. يكي از نظريه‌هاي ارائه شده بر اين اساس است كه توده يا هاله، تشكيل ابري از دي‌ اكسيد كربن و يا ذرات آب است. به گفته گارسيا مانوز، وجود ابرها در مريخ امري تاييد شده‌ است، اما ابري با چنين ابعادی در اين ارتفاع، نبايد وجود داشته‌ باشد زيرا در اين منطقه اتمسفر بسيار رقيق است؛ از اين رو وجود توده‌اي ابر براي 10 روز در اين بخش از اتمسفر بسيار شگفت‌ انگيز است.

دانشمندان به دنبال پاسخی برای این ابرهای عظیم و گسترده هستند.
دانشمندان به دنبال پاسخی برای این ابرهای عظیم و گسترده هستند.

توضيح ديگر، نسخه‌اي مريخي از شفق قطبي است. به گفته گارسيا مانوز، مريخ سابقه شفق‌هاي قطبي را داشته‌ است، اما در اين مورد خاص، شدت درخشاني بسيار بالاتر از تمامي شفق‌هايي است كه تاكنون در اين منطقه و يا حتي بر روي زمين مشاهده شده‌ است. در واقع شدت اين شفق،‌ در صورتي كه شفق باشد، هزار بار بيشتر از قدرتمند‌ترين شفق‌هاي قطبي است كه تاكنون مشاهده شده‌ است. به گفته دانشمندان در صورتي كه يكي از اين دو نظريه اثبات شوند، اين به آن معني است كه درك دانشمندان از لايه‌هاي بالايي اتمسفر مريخ به كلي نادرست است و به تجديد نظر نياز دارد. نتایج این تحقیقات در مجله Nature  منتشر شده است.

 سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: BBC , universetoday , phys

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه