بیگ بنگ: پژوهشگران دانشگاه استنفورد طی یافته های خود به این نتیجه رسیدند که جانوران در روند فرگشت (تکامل) خود «بزرگتر» می‌شوند. برای نمونه، متوسط ابعاد بدن جانوران آبزی در طول ۵۴۲ میلیون سال، ۱۵۰ برابر بزرگتر شده است.

image_2520-Blue-Whaleبه گزارش بیگ بنگ به نقل از رادیو فردا، «نوئل هِیم»، پژوهشگر آزمایشگاه علوم محیط، انرژی و زمین دانشگاه استنفورد در همین باره گفت: «این تفاوت ابعاد بین شبیه تفاوت بین یک توتیای دریایی به طول پنج سانتی‌متر و یک توتیای دریایی به طول ۳۰ سانتی‌متر است، شاید خیلی زیاد نباشد اما یک جهش بزرگ را نشان می‌دهد». دانشمندان رشد ابعاد بدن جانوران را نخستین بار در سنگواره‌هایی مربوط به ۵۵۰ میلیون سال پیش مشاهده کردند. با این همه، به گفته «جاناتان پِین»، دیرینه‌شناس زیستی، و سرپرست گروه پژوهشگران، دانشمندان پیش از این نیز کمابیش از تفاوت ابعاد جانوران امروزی با نسل‌های اولیه آنها آگاه بودند: «مدتی است که می‌دانیم بزرگترین ارگانیسم‌های امروزین از نمونه‌های اولیه‌ای – که به هنگام ظهور حیات روی زمین وجود داشتند – بزرگتر هستند.»

این نوع تغییر در مورد گونه‌های مختلف جانوری صدق نمی کند و بیشتر میان گونه‌های بزرگتر و متنوع‌تر در مراحل اولیه فرگشت مشاهده شده است. پِین توضیح داد که «به دلایلی که به طور کامل از آنها آگاهی نداریم، گونه‌های بزرگتر جانوری به مرور زمان و به نسبت نسل‌های اولیه تنوع بیشتری پیدا کرده‌اند.» پژوهش اخیر همچنین تأییدی است بر «قانون کوپ» که به افتخار «ادروارد کوپ»، دیرینه‌شناس قرن نوزدهم، به این نام معروف شد.

تصویری از پژوهشگران جاناتان پِین(سمت راست) و نوئل هِیم (سمت چپ)
تصویری از پژوهشگران جاناتان پِین(سمت راست) و نوئل هِیم(سمت چپ)

بر اساس «قانون کوپ» گونه‌های جانوری به مرور زمان بزرگتر و درشت‌تر می‌شوند. کوپ متوجه شده بود که پستانداران، از جمله اسب‌ها، در طول چند نسل بزرگ‌تر می‌شوند. دانشمندان پیشتر تلاش کرده بودند که نظریه کوپ را در سایر جانداران اثبات کنند، اما یافته‌های به دست آمده بعد از هر آزمایش متناقض و غیرقابل استناد بود. برای نمونه، مرجان‌ها و دایناسورها – طبق نظریه کوپ – در طول نسل‌ها بزرگتر می‌شدند، اما پرندگان و حشرات از این قانون پیروی نمی‌کردند.

در نتیجه، بعضی از دانشمندان وجود این اصل فرگشتی را میان حیوانات خشکی‌زی زیر سئوال بردند. با یک چنین پیش‌ زمینه‌ای بود که گروه «جاناتان پِین» تصمیم گرفت جامع‌ترین آزمایش نظریه کوپ را به مرحله اجرا درآورد. گروه پژوهشی در این آزمایش بانک‌داده‌هایی مشتمل بر اطلاعات بیش از ۱۷۰۰۰ گروه جانوری، از آبزیان، شامل بندپایان و نرم‌تنان، را در یک بازه زمانی ۵۴۲‌ میلیون ساله مورد بررسی قرار دادند. در نهایت یافته‌های این پژوهش نظریه کوپ را تأیید کرد. به گفته «نوئل هِیم» داده‌های مربوط به حدود ۷۵ درصد آبزیان و ۶۰ درصد انواع جانورانی که از بدو پیدایش حیات وجود داشته‌اند در این آزمایش گنجانده شده بود. نتایج این تحقیقات در مجله science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / اطلاعات بیشتر: sciencedaily

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. بادرود
    ازقدیم تا به کنون یه باوربین مردم وجودداره که نسل انسان به مروردرحال کوچک شدن است وآنسانها درقدیم دارای هیکلی قویتروبلندتربوده اند.
    نمیدانم این باورازلحاظ علمی موردقبوله ؟