بیگ بنگ: محققان دانشگاه کمبریج با جزئیاتی زیاد تحقیقاتی را منتشر کردند که نشان می دهد ارگانیسم های اولیه بر روی زمین چگونه به طور متابولیکی و خود به خودی شکل گرفتند.

تصویری از روند بازسازیِ واکنش های شیمیایی و خود به خودی ارگانیسم های اولیه بر روی زمین.
تصویری از روند بازسازیِ واکنش های شیمیایی و خود به خودی ارگانیسم های اولیه بر روی زمین.

به گزارش بیگ بنگ، نتایج این تحقیقات که در مجله ی بیولوژیِ مولکولی منتشر شده به دانشمندان کمک می کند تا دریابند سلول های اولیه در زمین چگونه اجزای آلی خود شامل –مولکولهایی که RNA، لیپیدها و آمینو اسیدها – را تولید می کنند، همچنین این یافته ها ترتیبِ توالیِ رویدادهایی که منشاء حیات را تشکیل می دهند نشان می دهد. بازسازیِ اقیانوسِ اولیۀ زمین در آزمایشگاه در واقع وقوعِ خود به خودیِ واکنش های شیمیایی که سلول های مدرن برای تولید بسیاری از مولکول های متابولیسم آلی بکار می بردند را نشان می دهد. پیش از این تصور می شد که این واکنش ها به وسیله ی آنزیم های مدرن در سلول های مدرن صورت می گیرند. آنزیم های مدرن، ماشین های مولکولی بسیار پیچیده ای هستند که در حین فرگشت ِ(تکاملِ ) ارگانیسم های مدرن را به وجود آوردند.

تقریبأ 4 میلیارد سال پیش، حیات بر روی زمین در اقیانوس های غنی از آهن که سطح سیاره را فرا گرفته بودند، آغاز شد. یک پرسشِ بدون پاسخ برای دانشمندان این است که متابولیسم سلولی – شبکه ای از واکنش های شیمیاییِ لازم برای تولید نوکلئیک اسید، آمینو اسید و لیپیدها- که همان عناصر ساختمانیِ حیات هستند، چه زمانی و چگونه شکل گرفتند. این واکنش های شیمیاییِ در غیابِ آنزیم ها رخ دادند اما با مولکول های شیمیاییِ یافت شده در اقیانوس آرکئن (نخست زیستی) امکانپذیر شدند.

تصویری هنری از اقیانوس های باستانی زمین
تصویری هنری از اقیانوس های باستانی زمین

یافتنِ یک سری واکنش های مشابه با «هسته ی متابولیسمِ سلولی» نشان می دهد که متابولیسم قبل از منشاء حیات واقع شده است، این امر حاکی از آن است که در ابتدا، ممکن است متابولیسم به وسیله ی فرگشت شکل نگرفته باشد، بلکه به وسیله ی مولکول هایی مثل RNA تشکیل شده و از طریق شرایط شیمیایی که در اولین اقیانوس ها غالب بودند به وجود آمده باشد.

دکتر مارکوس رالسر، رهبر گروه بیوشیمی دانشگاه کمبریج و موسسه ی ملیِ تحقیقات پزشکی گفت: «نتایجمان ثابت می کند که شرایط و مولکول های یافت شده در اقیانوس های کهنِ زمین به تبادلاتِ متابولیکی کمک کردند و رشد آنها را تسریع بخشیدند، یعنی به ساخت دو عدد از اصلی ترین و ضروری ترین ارگانیسم های مدرن شامل: گلیکولیز و مسیر پنتوز فسفات، در واکنش های متابولیسم کمک کردند. همچنین در نسخه ی بازسازی شده ی اقیانوسِ کهنِ آرکئن، واکنش های متابولیکی با حضورِ آهنی که به کاتالیزِ واکنش های شیمیاییِ کمک می کند، نیز مشاهده شد.» نتایج این دستاورد نشان می دهد منبع مولکول های اولیه ای که حیات از آنها آغاز شده، چیست و چگونه حیات اولیه در زمین بصورت خود به خود و حتی بدون سلول تشکیل شده است.

ترجمه: سحر الله وردی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sciencedaily مقاله: dx.doi.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.