بیگ بنگ: نخستین فضاپیمایی که تاکنون در مدار سیاره ی عطارد به کاوش می پرداخت، طی چند روز آینده با شیرجه‌ای مرگبار به سطح این سیاره به ماموریت خود پایان می دهد.

تصویری هنری از فضاپیمای مسنجر در مدار سیاره ی عطارد که به پایان ماموریت خود نزدیک می شود.
تصویری هنری از فضاپیمای مسنجر در مدار سیاره ی عطارد که به پایان ماموریت خود نزدیک می شود.

به گزارش بیگ بنگ، فضاپیمای مسنجر كه در سال 2004 به فضا پرتاب شد، در مارس 2011 به مدار سیاره ی عطارد رسید. سوخت این کاوشگر اكنون در حال اتمام است و ناسا قصد دارد آن را در روز 24 آوریل با سرعتي برابر 3.91 كيلومتر بر ثانيه به سطح عطارد بكوباند. سیاره عطارد از دهانه‌های برخوردی زیادی پوشیده شده است، اما دهانه ناشی از برخورد مسنجر بسیار مورد توجه دانشمندان خواهد بود. قبر این کاوشگر می‌تواند به دانشمندان در درک بهتر از میزان فرسایش فضای سیاره کمک کند که مواد درخشان را به رنگ تیره در می‌آورد.

ابزارهای زمینی قادر نخواهند بود دهانه برخوردی مسنجر را مطالعه یا مشاهده کنند، اما کاوشگر BepiColombo عطارد که تلاشی مشترک بین اروپا و ژاپن بوده و قرار است در سال 2017 از زمین پرتاب شده و سال 2024 به مدار این سیاره برسد، می‌تواند این کار را انجام دهد. دانشمندان ماموريت مسنجر را، اگرچه پاياني به ظاهر تلخ دارد، موفقيتي بزرگ استنباط مي‌كنند زيرا با كمك اين فضاپيما براي اولين بار در تاريخ مطالعات فضايي بشر، اطلاعاتي ارزشمند درباره سياره عطارد در اختيار انسان قرار گرفته‌ است.

تصویری از سطح آبله گون عطارد که فضاپیمای مسنجر به ثبت رسانده است.

مشاهدات این کاوشگر به دانشمند در ساخت بهترین نقشه‌ها از عطارد کمک کرده؛ همچنین مسنجر، وجود ترکیبات آلی حاوی کربن و یخ آب را در دهانه‌های همیشه تاریک قطب‌های عطارد تائید کرده بود، حجم اين يخ به اندازه‌اي است كه اگر آن را در منطقه‌اي به بزرگي واشنگتن پخش كنند، ضخامت آن سه كيلومتر خواهد‌ بود. مسنجر همچنين تصاوير بسيار شگفت‌انگيزي از اين سياره به ثبت رسانده است. ناسا مي‌گويد تحليل و بررسي اطلاعاتي كه اين فضاپيما گردآوري كرده‌ به سال‌ها زمان نياز دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: space , CNN

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. سلام و شب بخیر
    سپاس از شما و گروه بیگ بنگ بابت زحمات بی منت.
    آیا ایستگاه فضایی می تواند از نقاط مختلف زمین عبور کند؟یا اینکه مدار آن ثابت می باشد و فقط در یک راستا میتواند حرکت کند؟

    1. با درود، خیر، گستره ی مداری ایستگاه فضایی از عرض جغرافیایی ۵۲ درجه شمالی تا ۵۲ درجه جنوبی تغییر می کند. از لینک زیر نیز می توانید با دادن مشخصات شهر، موقعیت این ایستگاه فضایی را در روزهایی پیش رو دریافت کنید:
      http://spotthestation.nasa.gov/sightings/#.VADuLha2XT5