بیگ بنگ: برای نخستین بار دانشمندان دانشگاه کارولینای شمالی توانستند به کمک تحریک الکتریکی غیر تهاجمی (non-invasive)، خلاقیت افراد را تا میانگین 7.4 درصد تقویت نمایند. این اولین شاهد بر امکان ایجاد تغییرات رفتاری خاص با تحریک مغزی می باشد، که می توان برای درمان بیماری افسردگی از آن کمک گرفت.

تصویری از "فلاویو فرولیش" و تیم تحقیقاتی این پژوهش
تصویری از “فلاویو فرولیش” و تیم تحقیقاتی این پژوهش

به گزارش بیگ بنگ، این تیم به کمک دوز پایینی از جریان الکتریکی، امواج مغزی موسوم به نوسانات آلفا (alpha oscillations) را تشدید نمود. چنین پدیده ای بطور طبیعی حین رؤیاپردازی رخ می دهد. آنگاه خلاقیت، به کمک آزمایش معتبر و معمولی بنام آزمایش تفکر خلاق تورنس، ارزیابی می شود. البته تنها هدف این پژوهش تقویت یک جنبه خاص ما نبوده است.

فلاویو فرولیش نویسنده ی ارشد این پژوهش گفت: « ما اولین مدرک را بر آنکه تشدید نوسانات آلفا بطور خاص می تواند محرک علّی رفتار ویژه و پیچیده ای باشد – که در اینجا ‘خلاقیت’ است – ارائه نموده ایم. اما هدف، بکارگیری این رویکرد جهت کمک به بیماران عصبی و روانی است.» شواهد محکم نشان می دهند که این نوسانات در افراد دچار افسردگی، مختل می شوند، اما با تشدید این الگوهای فعالیت مغزی، می توان بطور بالقوه به افراد بسیاری برای درمان کمک نمود.

تحریک الکتریکی مغز به منظور افزایش خلاقیت در افراد و درمان احتمالی افسردگی انجام شد.
تحریک الکتریکی مغز به منظور افزایش خلاقیت در افراد و درمان احتمالی افسردگی انجام شد.

امواج مغزی دائماً در فرکانسهای مختلف از مغز خارج می شوند. نوسانات آلفا در فرکانسهای رِنج پایین میان 8 تا 12 هرتز بوده و هنگام بسته شدن چشمها، خیالپردازی و مدیتیشن – که با خلاقیت ارتباط دارند – قابل توجهند. با افزایش فشار فعالیتها، امواج بسوی فرکانسهای بالاتر مثل نوسانات گاما پیش می روند. تیم پژوهشی با هدف اثبات ارتباط امواج آلفا با خلاقیت، به وسیله 3 الکترود و اِعمال جریان الکتریکی بدون درد به سر 20 فرد بالغ برای مدت 30 دقیقه، نوسانات را در آنها تشدید نمود؛ این در حالی بود که افراد مشغول انجام تست های خلاقیت بودند.

نتایج مستقل، نشان دهنده ی عملکرد بسیار بهتر افراد تحت تحریک نسبت به سایرین بود (انتشار یافته در مجله Cortex). همچنین تکرار آزمایش با فرکانس 40 هرتز و تشدید نوسانات گاما، هیچ اثری بر عملکرد خلاقانه افراد نداشت. فرولیش افزود: « اگر افراد مبتلا به افسردگی غرق در خیالاتی هستند و قادر به تمرکز مناسب بر واقعیات نمی باشند، بنابه تصور ما، تشدید نوسانات آلفا، درمانی مؤثر، غیرتهاجمی و ارزان قیمت می تواند باشد.» نتایج این پژوهش در sciencedirect منتشر شده است.

ترجمه: حامد احدی / سایت علمی بیگ بنگ

منبع: news.unchealthcare

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.