بیگ بنگ: در حقیقت، بوهم نظریه “راه حل دوگانه” دوبروی را دوباره توسعه داد، وی دو مقاله درباره نظریه ی متغیر های پنهان خود و کاربرد آن برای اتم هیدورژن نوشت و آنها را در جولای 1951 به مجله فیزیکال ریویو فرستاد. کتاب او بطور آشکار از دیدگاه کپنهاگی حمایت میکرد و تغییر سریع دیدگاه وی را نشان میداد.

urlبه گزارش بیگ بنگ، بوهم نسخه هایی را برای دوبروی، بوهر، پاولی و اینشتین فرستاد. وی نخستین بار همه چیز را درباره ی راه حل دوگانه ی دوبروی شنیده بود و اینکه دوبروی آن را پس از پنجمین کنفرانس سولوی در سال 1927 کنار گذاشته بود. پاولی نیز اعتراض هایی به مفاهیم این نظریه برای سیستم های چند ذره ای وارد کرد، اما بوهم مطمئن بود که میتواند با این مشکلات کنار بیاید.

بوهم ناتوان از یافتن پستی در آمریکا و بریتانیا، در اکتبر 1951 پرینستون را ترک کرد و برای گذراندن تبعید به دانشگاه سائوپائلو در برزیل رفت. اینشتین و اوپنهایمر، هر دو در نامه هایی به وی تاکید کردند و به این ترتیب، بوهم حمایت آبراهائو دو مورائس، مدیر بخش فیزیک را بدست آورد. هنگامی که هواپیما در حال بلند شدن بود اعلام شد که از خلبان خواسته شده تا به ترمینال باز گردد. یک مشکل در گذرنامه یکی از مسافران پیدا شده بود، بوهم از دستگیری دوباره وحشت کرده بود، اما معلوم شد که مشکل به مسافر دیگری مربوط است و در نهایت از پرواز کنار گذاشته شد.

دیوید بوهم
دیوید بوهم

دو مقاله بوهم در ژانویه 1952 به چاپ رسیدند، او از تبعید در برزیل شاهد واکنش ها بود. فاینمن از او حمایت کرد، اما اوپنهایمر حالت اکثریت را با بیان اینکه کار بوهم انحراف نوجوانی است منعکس کرد و اظهار داشت: « اگر ما نتوانیم بوهم را رد کنیم، باید بپذیریم که او را نادیده بگیریم.»* غیر منتظره نبود که اینشتین شیفته دیدگاهی که بوهم اتخاذ کرده بود نشود. او در نامه ای به بورن نوشته بود:« آیا متوجه شدید که بوهم عقیده دارد (همانطور که دوبروی 25 سال قبل ادعا کرده بود) که قادر است نظریه کوانتومی را بر اساس عبارات قطعی تفسیر کند! که به نظر این بسیار پست و کم ارزش است.»

*بوهم در سال 1992 وفات یافت اما نسخه او برای شکل علیتی نظریه کوانتوم هنوز زنده است، برای مثال باسیل هیلی(basil hiley) به تازگی ساختار نظری اولیه بوهم را با استفاده از دیدگاه جبر کلیفورد گسترش داده است به گونه ای که تاثیرات نسبیتی را نیز شامل گردد.

پایان

منبع : برگرفته از کتاب داستان کوانتوم/ نوشته: جیم باگوت

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.