بیگ بنگ: با گرم شدن زمین، جمعیت نوعی مارمولک استرالیایی به نام «اژدهای ریشو» دست‌خوش تغییرات جدیدی شده که نوع ماده این مارمولک‌ها را تهدید می‌کند. دانشمندان حدس می‌زنند به زودی کروموزوم ماده به طور کلی در این جمعیت از بین خواهد رفت.

lizardبه گزارش بیگ بنگ به نقل از سرویس فناوری آنا، دانشمندان در طی مطالعات اخیر کشف کردند که افزایش دمای کره زمین منجر به تغییر تعادل جنسی در جمعیت مارمولک‌ها می‌شود. در بعضی از خزندگان، جنسیت فقط با کروموزوم‌های جنسی معین نمی‌شود و به میزان گرم ماندن آنها در طول تخم‌گذاری و نگهداری از تخم‌ها نیز بستگی دارند. هرچند این پدیده تاکنون در مارمولک‌ها دیده نشده بود اما اکنون به نظر می‌رسد که این موضوع در حال تغییر است و گرم‌تر شدن زمین موجب تغییری در سطح بیولوژیکی مارمولک‌ها شده است.

قبل از تغییرات اخیر، مارمولک‌ها یا کروموزوم W داشتند که در این صورت ژنتیکی ماده بودند یا فاقد این کروموزوم بودند و تنها کروموزوم Z داشتند که در این صورت نر محسوب می‌شدند. یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه کانبرا در حال مطالعه متوجه اژدهای ریشویی شدند که دارای کروموزوم نر هستند اما ظاهرا مشخصات ماده‌ها را دارند. افزایش دمای کره زمین موجب ظهور این پدیده شده است. محققان پیش از این شاهد برگشت جنسی خزندگان با افزایش دما در محیط آزمایشگاهی بودند اما پژوهش اخیر برای اولین بار وجود این پدیده در حیات وحش را گزارش کرد. پژوهشگران با مطالعه روی 131 مارمولک دریافتند که تنها 11 تا از آنها دارای مشخصات جدید هستند.

635718571399593828بنا به گفته‌های کلیر‌هاللی، سرپرست این تحقیق، جمعیت آماری این پژوهش کوچک بوده و این تیم به دنبال گسترش دادن تحقیقات خود هستند. به نظر می‌رسد که مادر-مارمولک‌های جدید حتی بهتر از مادرهای قبلی با کروموزوم ماده عمل خواهند کرد. دانشمندان کشف کردند، مارمولک‌هایی که دارای کروموزوم نر هستند اما مشخصات ماده‌ها را دارند به نسبت مارمولک‌های ماده مادر بیشتر روی تخم‌ها می‌خوابند.

یکی از دانشمندان هشدار داد اگر روند افزایش دمای کره زمین ادامه داشته باشد، برگشت جنسی بیشتر خواهد شد. در این صورت کروموزوم W به طور کلی از میان خواهد رفت و جنسیت در اژدهای ریشو مانند خزندگان دیگر از طریق گرما معین خواهد شد. فردریک جنزن از دانشگاه آیوا می‌گوید: «گرما تاثیر مشابهی را نیز روی دیگر حیوانات خواهد داشت. امکان برگشت جنسی در موجودات دیگر هم وجود دارد اما این پدیده به احتمال زیاد در انسان‌ها رخ نخواهد داد». جزئیات بیشتر این پژوهش در  nature منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: independent

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.