DNAها مولکول‌های سرسختی هستند، می‌توانند برای مدت زمانی طولانی در حیوانات و گیاهان فسیل‌شده باقی بمانند،‌برای اثبات استقامت این مولکول‌ها گروهی بین‌المللی از دانشمندان تصمیم گرفتند سرعت پوسیدگی این مولکول، مدت زمانی که طول می‌کشد نیمی از پیوند‌های آن گسسته شوند را تعیین کنند.

دانشمندان برای تعیین این موضوع، ابتدا DNA موجود در 158 استخوان پا متعلق به گونه‌ای پرنده منقرض شده به نام موآ را استخراج کرده و تعداد آنها را محاسبه کردند. سپس با استفاده از تکنیک تاریخ‌نگاری کربنی سن استخوان‌ها را محاسبه کردند، که از 650 سال تا هفت هزار سال قدمت داشت. با استفاده از این داده‌ها دانشمندان توانستند نیمه عمر این مولکول‌های وراثتی را محاسبه کنند: درحدود 521 سال.

519_407166209400351_1161336217_n

با این‌همه این سرعت برای انسان به اندازه‌ای کند نیست که بتواند از حشره‌ای فسیل شده درون کهربا خون استخراج کرده و دایناسور‌ها را شبیه‌سازی کند. مورتن النتوفت از دانشمندان موزه طبیعی کپنهاگ که بر روی این پروژه کار می‌کند، درباره این ادعا که دانشمندان می‌توانند از فسیل‌های چند میلیون ساله DNA استخراج کنند می‌گوید مطالعه جدید مانند کوبیدن میخ آخر بر روی تابوت شبیه‌سازی گونه‌های منقرض شده باستانی است.

دانشمندان تخمین می‌زنند حتی در ایده‌آل‌ترین شرایط محافظت نیز پیوند‌های DNA طی 6.8 میلیون سال از هم گسسته خواهد شد. جوان‌ترین فسیل دایناسوری موجود 65 میلیون سال قدمت دارد و از آنجایی که دانشمندان برای شبیه‌سازی به رشته‌های بلندی از DNA نیاز دارند، از این رو قدیمی‌ترین DNA قابل استفاده برای انجام شبیه‌سازی باید حداکثر دو میلیون سال قدمت داشته باشد. جوان‌ترین DNA که تاکنون از جانداری کشف شده 500 هزار سال سن دارد.

Read More: http://www.nature.com/news/dna-has-a-521-year-half-life-1.11555

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. سلام
    من از نویسنده این متن یک سوال داشتم.
    لطفا ایمیل ایشون یا ترجیحا نام کاربری شبکه‌های مجازی ایشونو به من بدین؟