بیگ بنگ: « سالروز تولد نيكولا تسلا نابغه و پیشگام تولید، انتقال و استفاده از جریان الکتریکی متناوب را تبریک عرض می کنیم »

13804_508894375821251_239477198_n

حول و حوش سال 1915، تسلا تصمیم گرفت سلاحی بسازد که آن قدر قدرتمند باشد که بتواند در برابر هر حمله ای مقاومت کند. او همزمان با کار روی برج واردنکلیف، روی ساخت سلاحش هم کار می کرد تا این که بالاخره در سال 1934 اعلام کرد که کار طراحی اشعه ی مرگ به پایان رسیده است. البته خود تسلا به سلاحش اشعه ی مرگ نمی گفت، اشعه ی مرگ یا اشعه ی صلح نامی بود که روزنامه ها به آن داده بودند. نامی که تسلا برای سلاحش انتخاب کرده بود، تلفورس بود. تلفورسِ تسلا مثل داستان های علمی-تخیلی لیزر یا موج الکترومغناطیسی نبود. تسلا به این نتیجه رسیده بود که در طراحی سلاحش بهتر است از ذرات باردار استفاده کند.

تسلا در مصاحبه هایش گفته بود که ایده ی ساخت اسلحه بعد از بررسی مولد واندوگراف به ذهنش رسیده است. مولد واندوگراف وسیله ای است که از یک گوی آلومینیومی، دو غلتک، یک تسمه و دو الکترود تشکیل شده است و می تواند اختلاف پتانسیل های بسیار بالایی ایجاد کند. وقتی که تسمه شروع به چرخیدن می کند، در علتک پایینی که از سیلیسیم ساخته شده است بار منفی و در غلتک بالایی بار مثبت ایجاد می شود. غلتک پایینی بار های منفی ای که روی تسمه جمع شده اند را هم جذب می کند. الکترود بالایی که به گوی وصل است بار های مثبت و الکترود پایینی بار های منفی را جذب می کند. بدین ترتیب گوی آلومینیومی دارای بار مثبت می شود.

Van_de_graaf_generator.svg_

این مخترع نابغه متوجه شده بود که با ساخت وسیله ای شبیه مولد واندوگراف می تواند انرژی بسیار بالای مورد نیاز سلاحش را تامین کند. تنها تغییری که تسلا در ساختار واندوگراف داد، استفاده از هوای یونیزه شده به جای تسمه ی پلاستیکی بود. ساختار اساسی تلفورس، باردار کردن ذرات و شلیک کردن آن ها به بیرون بود. تسلا رشته های کوچک تنگستی را تحت تاثیر میدان الکتریکی بسیار بالایی قرار می داد و سپس با استفاده از نیروی دافعه های حاصل از الکتریسیته ی ساکن، ذرات پرانرژی را به بیرون شلیک می کرد. براساس دست نوشته های خود تسلا، همچین ذراتی می توانند با سرعتی 84 برابر سرعت صوت حرکت کنند. تسلا تصمیم داشت که تلفورس را به بزرگی برج واردنکلیف بسازد تا هر چیزی که نزدیکش می شود را نابود کند.

در همان ابتدا تسلا نامه ای به جی پی مورگانِ پسر نوشت تا از او درخواست کند که روی پروژه ی جدیدش سرمایه گذاری کند ولی مورگان حرف های او را جدی نگرفت. در سال 1937 تسلا مقاله ای به نام «فن ساطع کردن انرژی متمرکز و غیر متفرق از طریق واسطه های طبیعی» نوشت. او در این مقاله سعی کرده بود که توضیح ساده ای از طرز کار و طراحی سلاحش بدهد. توضیحات تسلا خیلی شبیه سلاح هایی هستند که امروزه به آن ها اسلحه پرتوِ ذرات پرانرژی می گویند. تسلا چندین کشور مختلف، از جمله بریتانیا، یوگوسلاوی و آمریکا را به سرمایه گذاری روی پروژه ی تلفورس دعوت کرد ولی هیچ کشوری قبول نکرد. البته بعضی ها می گویند که دولت شوروی با درخواست تسلا موافقت کرده و به او 25000 دلار پرداخت کرده بودند ولی تسلا هیچوقت موفق نشده بود که چیزی به آن ها تحویل بدهد.

44280f40ta6b86b9305fd690

این که آیا ایده ی تسلا جدی گرفته شد یا نه هنوز هم مشخص نیست. مطمئنا شکست برج واردنکلیف خاطره ی بدی در ذهن مردم به جای گذاشته بود و سرمایه گذاران به این راحتی ها حاضر به سرمایه گذاری روی پروژه ی دیگر تسلا نبودند. دقیقا مشخص نیست که آیا تسلا نمونه ی اولیه ای ساخته بود یا نه. بعضی ها می گویند که اصلا تلفورس کار نمی کرده است ولی همانطور که گفتم توضیحات تسلا شبیه سلاح های کنونی بود.

تسلا اواخر عمرش ادعا کرد که عده ای برای دزدیدن اسرار ساخت تلفورس، اتاق هتلش را به هم ریخته اند ولی موفق نشده اند چیزی پیدا کنند. تسلا گفت که بیشتر تحقیقاتش در زمینه تلفورس را روی کاغذ ننوشته و همه چیز را در ذهنش نگه داری می کند. همین مسئله هم باعث شد که با مرگش در سال 1943، اسرار تلفورس هم بمیرند. البته بعضی ها می گویند که تلفورس واقعا کار می کرده و تسلا هم تحقیقاتش را روی کاغذ نوشته بوده است، ولی FBI هنگام جستجوی اتاقش بعد مرگ او، دست نوشته هایش را دزدیده و بسیاری از سلاح های کنونی هم از روی همین دست نوشته ها ساخته شده اند، ولی تا کنون کسی موفق نشده است چیزی را ثابت کند!

منابع :
http://www.1nafar.ir
http://www.world-mysteries.com/sci_tesla1.htm
http://www.bibliotecapleyades.net/tesla/esp_tesla_2.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Teleforce
http://en.wikipedia.org/wiki/Van_de_Graaff_generator

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

6 دیدگاه

  1. سلام.من رامش.محقق در زمینه های شعر موسیقی.نجوم.الکترونیک.و فیزیک نظری هستم.
    که سالها پیش طی ازمایش عبور جریان متناوب قوی از یک ماده ابر نارسانا.متوجه پدیده جالبی شدم.که شکل کلی ان شعله ای شبیه شعله شمع بود ولی با دو تفاوت.اول متمرکز.دوم دارای ذرات بار دار بود.که در پایان چیزی شبیه حالت چهارم ماده یعنی پلاسما بدست امد.شاید بتوان گفت که بخشی از ازمایشات نیکولا تسلا هم شامل پلاسما بوده باشد.که ما از ان بی خبریم.
    با تشکر.رامش اصفهانی

  2. همین دستگاه های MRI و بسیاری از دستگاه های از این دست و بسیاری از پیشرفت های بشر در زمینه های نظامی ، پزشکی ، صنعتی و هوافضا مرهون تلاش های جناب تسلا هست …
    همیشه ما بخشی از واقعیت رو دیدیم و بقیش رو چون در تاریکی بوده ندیدیم و گفتیم که وجود نداره …
    صحبت از تسلا توسط امثال من که درست نمیتونه حتی ساخته ها و آزمایشات تسلا رو درک کنه اون هم با علم امروزی چه ارزشی داره ؟
    کسی که قهرمان ملی سه کشور و هنوز که هنوز سر اینکه بسیاری از دستگاه ها و یافته ها برای تسلا بوده و به اسم دانشمندان دیگه ثبت شده دعواست …
    تسلا یک دریچه هست به سمت آینده بشر ، دریچه ای که خیلی ها جرات نگاه کردن از اون رو به دنیا ندارن چون از چیزهایی که جوابی براش ندارن میترسن . همین هست که علم درقرن 19 و 20 به یکباره متحول شد و دوباره با رکود مواجه شد .
    شاید دوباره باید نوابغی مثل تسلا و انشتین ظهور کنن .

  3. نظر شما راجب پروژه فیلادلففیا چیه …چقدر به اتفاق افتادن این واقعه باور دارید؟؟

    از ادیمن عزیز میخوام اگر چیزی بلده بگه

    1. با درود، داستان های زیادی تو اینترنت و تو سایتهای ایرانی در این خصوص هست که البته منابع معتبری نداره و احتمالا بیشتر قلو هست تا واقعیت!