عکسهای رنگی و سیاه و سفید از زمین توسط ناسا منتشر شد، این تصاویر را دو فضاپیمای دور دست بین سیاره ای در تاریخ 19 ژوئیه گرفتند. در تصاویری که گرفته شده زمین و ماه دو نقطه ی درخشان در فضا هستند.

فضاپیمای کاسینی ناسا تصاویر رنگی از فاصله نزدیک به 900 میلیون مایل (1.5 میلیارد کیلومتر) دورتر از زمین و ماه گرفته است. زمین به رنگ آبی کمرنگ و ماه به شکل یک نقطه سفید رنگ از بین حلقه های زحل قابل مشاهده اند. این نخستین بار است که دوربین بسیار شفاف کاسینی از زمین و ماه از چنین فاصله دور دستی عکس می گیرد. فضاپیمای مسنجر ناسا هم از مدار سیاره عطارد، یک تصویر سیاه و سفید از فاصله 61 میلیون مایل (98 میلیون کیلومتر) از نقطه آبی کمرنگ ( زمین )  گرفته است.

pia17038annotated_0

تصویری از حلقه های زحل ، زمین و ماه که توسط فضپیمای کاسینی گرفته شده( عکس چپ) و عکسی از زمین و ماه که توسط فضاپیمای مسنجر گرفته شده ( عکس راست )

همچنین این نخستین بار است که مردم روی زمین از لحظه ای که دوربین کاسینی در حال عکس برداری از زمین بود مطلع بودند ناسا از مردم زمین دعوت کرده بود همه در عکس کاسینی حاضر شده و برای آن دست تکان دهند.

در تصویر مسنجر، از زمین و ماه که کوچکتر از یک پیکسل هستند اما به نظر خیلی بزرگ می آیند چرا که بیش از اندازه در معرض نور خورشید هستند. از زاویه دید مسنجر زمین نور زیادی را از خورشید منعکس می کند و از این رو در تصویر شفاف تر و بزرگ از حد معمول به نظر می رسد.

لیندا اسپیلکر دانشمند پروژه کاسینی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا گفت: اگرچه مشاهده انسانها در این تصویر غیر ممکن است اما همین نقطه آبی کمرنگ که در این تصویر مشاهده می شود خلاصه ای است از زندگی ما در روز 19 جولای. تصویر کاسینی به ما یادآور می شود که در این دنیای بزرگ چه خانه کوچکی داریم و اما از سوی دیگر حاکی از خلاقیت شهروندان این سیاره کوچک است که می توانند یک فضاپیمای روباتیک را به فضا ارسال کنند تا از فاصله ای بسیار دور دست از خانه شان عکس بگیرد.

20130722_annotated_earth-moon_from_saturn_1920x1080_1

تصویری بسیار زیبا از حلقه های زحل ، نقطه آبی دوست داشتنی – زمین و ماه، که توسط فضاپیمای کاسینی در 19 ژوئیه گرفته شده

تا کنون تصویربرداری از زمین از منطقه منظومه شمسی خارجی به ندرت انجام شده بود چرا که زمین بسیار نزدیک به خورشید است و آشکارسازهای حساس یک دوربین، درست مانند چشم انسان، در صورت نگاه مستقیم به خورشید آسیب می بیند. کاسینی توانسته است این تصویر را شکار کند چرا که از دیدگاه فضاپیما، خورشید به طور موقت در پشت زحل قرار داشت و بخش عمده نور خورشید مسدود شده بود.

یک تصویر زاویه باز از زمین بخشی از یک تصویر چندتایی یا موزاییکی از بین حلقه های زحل خواهد بود که دانشمندان در حال مونتاژ آن هستند. آماده سازی این تصویر ترکیبی چند هفته دیگر به خاطر چالش های زمانبر دخیل در ترکیب تصویر طول می کشد.

pia17170-full_0

تصویری نادر از زمین و ماه که فضاپیمای کاسینی از فاصله 1.5 میلیارد کیلومتری به ثبت رسانده است.

شان سلیمان از رصد خانه زمین Lamont-Doherty دانشگاه کلمبیا گفت: این تصاویر که از دو سوی مختلف منظومه شمسی از سیاره ما در یک روز تهیه شده است نشان دهنده دستاوردهای فنی خیره کننده در اکتشافات سیاره ای است و از آنجا که عطارد و زحل شرایط شکل گیری و تکاملی سیاره ای متفاوتی را دارند این دو تصویر یک مساله خاص را در مورد زمین به ما گوشزد می کند: هیج جا مثل خانه خودمان نیست.

Read More : http://www.nasa.gov/mission_pages/cassini/whycassini/cassini20130722.html#.Ue4sUX8e4wo

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه