بنا بر شماری از مشاهده‌‌های تازه، یک ابر گازی بدفرجام دارد با سیاه‌چاله‌ی بزرگ ِ میانه‌ی راه‌شیری برخورد می‌کند. ستاره‌شناس‌ها انتظار دارند این ابر دست‌نخورده نماند؛ و بعید است که بتواند در برخوردش با سیاه‌چاله‌ی میانه‌ی کهکشان، جان سالم به در ببرد.

ستاره‌شناسان، این ابر گازی را که G2 خوانده‌می‌شود، در دسامبر ۲۰۱۱ مشاهده کرده و دریافتند که گردش آن می‌تواند، تا نیمه‌ی ۲۰۱۳، به سیاه‌چاله‌ی میانه‌ی راه‌شیری بسیار نزدیکش کند. نوزده ماه پیش، گرانش بالای سیاه‌چاله که حدود 4.3 میلیون برابر خورشید جرم دارد، این ابر گازی را مانند خمیر پاستا ‌کشیده و می‌چلاند.
تصویرهایی که در آوریل توسط Very Large Telescope، در شیلی، گرفته‌است، نشان می‌دهند که جبهه‌ی G2، دور سمت دورتر سیاه‌چاله پف کرده‌است. استفان گیلسان از گروه فیزیک‌-فضای موسسه‌ی ماکس پلانک در Garching آلمان، می‌گوید: «چنین به چشم می‌آید که ابر گازی از سمت ما به درون سیاه‌چاله سقوط می‌کند» … «البته برخی مواد هم که به دور سمت تیره‌ی سیاه‌چاله تاب می‌خورده‌اند و اکنون به سوی ما می‌آیند.»

gas-cloud

گیلسان می‌گوید: «اگر این ابر را چون یک ترن هوایی در نظر بگیریم، نخستین واگن به دور سیاه‌چاله تابیده‌است.» … «بخش اصلی ترن هنوز در راه است.» ابر گازی با تندی ۳۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه، یا با صد برابر تندی چرخیدن زمین به دور خورشید و یا یک‌صدم تندی نور، در فضا پیش‌می‌رود. سیاه‌چاله، تنها در چند ماه، نه تنها آن را به این تندی رسانده که به اندازه‌ی ۱۸۰ درجه حرکت جبهه‌ی آن را چرخانده‌است. این یافته‌ها در Astrophysical Journal آمده‌اند.

گیلسان و گروهش همچنین دریافته‌اندکه سیاه‌چاله، در سال گذشته G2 را تا دوبرابر اندازه‌ی خودش کش آورده‌است. پژوهشگران پیش‌بینی می‌کنند که توده‌ی این ابر، تا سال آینده، به کم‌ترین فاصله‌اش از سیاه‌چاله نمی‌رسد. در آن زمان تمام تلسکوپ‌ها در سرتاسر دنیا به سوی مرکز کهکشان خواهند‌چرخید تا آن نمایش شگفت‌انگیز را مشاهده کنند.

دمتروییس گیانوییس، ستاره‌شناسی در دانشگاه Purdue، در Lafayette غربی ِ ایندیانا، انتظار ندارد که G2 در برخوردش با سیاه‌چاله‌ی میانه‌ی کهکشان جان سالم به در ببرد. او می‌گوید که احتمالا این ابر آنقدر کش می‌آید که دیگر کاملا محو می‌شود. اما بقایایش، در چند دهه‌ی آینده، دست آخر، به درون سیاه‌چاله جمع شده و یک درخشش کم‌نظیر خواهیم دید؛ به نقطه‌ی بی‌بازگشت می‌رسند. او می‌گوید: «واپسین پژواک مرگ این ابر خواهد بود.»

منبع: http://www.sciencenews.org/view/generic/id/351747/description/Milky_Ways_black_hole_pulling_in_gas_cloud

نویسنده خبر: سعیده هوشمندی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.