بیگ بنگ: سیاهچاله های مرکز کهکشان ها قبل از اینکه دیسک گازی وابسته به خودشان را از دست دهند می توانند تا پنجاه میلیارد برابر جرم خورشید متورم شوند.

golden_anniversary_black_hole_singularity_940x752به گزارش بیگ بنگ، پروفسور آندرو کینگ از دپارتمان فیزیک و ستاره شناسی دانشگاه لستر می گوید: سیاهچاله های مرکز کهکشان ها، در اطراف خود نواحی دارند که گاز به دیسک های در حال چرخش ته نشین می شود. این گاز انرژی خود را از دست می دهد و به داخل سیاهچاله می ریزد و از آن تغذیه می کند، اما این دیسک ها ناپایدارند و تمایل دارند به ستاره هایی فروپاشی شوند.

طبق محاسبه ی پروفسور کینگ، سیاهچاله های بزرگ، یک دیسک در حال تشکیل را در لبه خود نگه خواهند داشت که در آینده جرمی حدود 50 میلیارد برابر جرم خورشید را خواهند داشت. مطالعات پیشنهاد می دهد که رشد یک سیاهچاله بدون دیسک متوقف خواهد شد؛ به این معنی که جرم 50 میلیارد برابر خورشید بیشترین مقدار خواهد بود. بنابراین تنها راهی که سیاهچاله می تواند بزرگتر شود این است که به درون یک سیاهچاله بزرگتر سقوط کند و با آن ادغام شود.

black holeپروفسور کینگ گفت: اهمیت این اکتشاف در این است که ستاره شناسان، سیاهچاله ای با حداکثر مقدار گاز را با مشاهده مقدار زیادی اشعه ی ساطع شده از حلقه های احاطه شده توسط گاز خواهند یافت. محدودیت جرم سیاهچاله یعنی این روند نباید هیچ جرمی را خیلی بزرگتر از جرم هایی که میشناسم ایجاد کند زیرا یک دیسک درخشان وجود ندارد.

تشکیل سیاهچاله های بزرگتر هم امکان پذیر است. مثلا یک سیاهچاله با حداکثر جرم می تواند با یک سیاهچاله بزرگتر ادغام شود و سیاهچاله ای بسیار بزرگ را بسازد. اما طبق این پژوهش هیچ نوری در این ادغام ایجاد نمی شود، ادغام سیاهچاله های بزرگتر هم نمی تواند دیسک گازی درخشانی را ایجاد کند. با این حال یک احتمال دیگر برای تشخیص این نوع سیاهچاله ها از راه های دیگری نظیر، اثر همگرایی گرانشی است که نور این اشعه را خم می کند، یا شاید در آینده با استفاده از امواج گرانشی ساطع شده از ادغام سیاهچاله ها که در نظریه نسبیت عام اینشتین هم پیش بینی شده، بتوان آنها را تشخیص داد. جزئیات بیشتر این پژوهش در arxiv.org منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: astronomynow.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.