293747-nasa-lands-mars-rover-curiosity

صدای سوت حاکی از حیرت زیاد و تحسین زیاد به گوش می رسد. اتاق فرمان ناسا غرق در شادی، بله کنجکاوی موفق شد و روی خاک سیاره سرخ گام نهاد و اولین تصویر را مخابره کرد. تقریبا یک سال از آن پرواز و فرود دلهره آور در 6 آگوست 2012 روی مریخ می گذرد. مریخ نورد کنجکاوی به یکمین سالگرد فرودش در مریخ رسیده است.

1200001117

در این نما، کنجکاوی که با افساری به پایۀ فرود فضاپیما وصل است، در حال لمس سطح مریخ دیده می شود.

این مریخ نورد در حال حاضر به اصلی ترین هدف علمی خود که همان تایید پشتیبانی حیات باستانی در سیاره سرخ میباشد دست یافته. این مریخ نورد الگویی برای هدایت ماموریت های سیاره ای در آینده است.
این کاوشگر پس از الهام بخشیدن به میلیونها انسان در سراسر جهان با فرود موفقش در دهانه گیل سیاره سرخ در روز 6 اوت 2012 توانست تاکنون بیش از 190 گیگابایت داده ؛ 36700 تصویر کامل و 35000 تصویر بند انگشتی؛ این مریخ نورد بر روی اهدافش بیش از 75،000 بار شلیک لیزر انجام داد، و دو نمونه از سنگ های مریخ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؛ و بیش از 1.6 کیلومتر مسیر را به سمت کوه شارپ طی کرده است.

Curiosity-Sol-262_Aa_Ken-Kremer

کنجکاوی در چشم اندازی از کوه شارپ

در اینجا می توانید ویدئویی 2 دقیقه ای از فعالیت های کنجکاوی کند و کاو و اکتشافاتش را در یک سال حضورش در روی مریخ مشاهده کنید. این ویدیو از به هم پیوستن ۵۸۴ عکس درست شده که توسط دوربینی در جلوی کنجکاوی تعبیه شده گرفته شده است.

کنجکاوی، که به اندازه یک ماشین میباشد در چهار هفته گذشته پس از خروج از اهداف علمی که به مدت بیش از شش ماه روی آن کار کرده بود اینبار با سرعت 0.14 کیلومتر در ساعت ، 699 متر را طی کرده است. این مریخ نورد مسیرش رابه سمت دامنه کوه شارپ و لایه های پایین تر این کوه در سه کیلومتری کف دهانه ادامه می دهد.

pia17085

کل مسافت طی شده کنجکاوی در سالگرد یک سالگی اش در مریخ

اعضای تیم کنجکاوی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیا روز ششم اگوست قصد دارند یک سالگی ماموریت کاوشگر خود را از طریق تلویزیون ناسا با مردم جهان جشن بگیرند.
کنجکاوی با سوخت هسته ای کار می کند، ابعاد یک خودرو کوچک را دارد و با ابزارهای علمی چون ایستگاه هواشناسی و دوربین مجهز است، این مریخ نورد همچنین یک بازوی رباتی مجهز به یک دریل الکتریکی است که می تواند نمونه سنگها را در آزمایشگاه شیمی خود مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد تا وجود حیات در ارگانیسمهای میکروسکوپی یا میزان تشعشع خطرناک این سیاره مشخص شود.

Phobos-Diemosتصویری جدیدی که کنجکاوی از دو قمر مریخ٬ فوبوس ( چپ ) و دیموس ( راست ) گرفته است

کشف شواهد یک محیط مناسب برای پشتیبانی از حیات میکروبی در گذشته نیز با بررسی اولین ماده نمونه بدست آمده با حفر یک سنگ مریخی در هشت ماه اول از ماموریت اولیه 23 ماهه کنجکاوی رخ داد. این مأموریت همچنین سطوح طبیعی تابش را در مسیر سفر به مریخ سنجیده و اکنون در حال ارزیابی تابش و آب‌وهوا در سطح این سیاره است که می‌تواند برای طراحی ماموریتهای آینده سرنشین‌دار به سیارات مفید باشد.

Read More : http://www.universetoday.com/103898/watch-the-curiosity-rovers-first-year-on-mars-in-two-minutes

http://www.nasa.gov/mission_pages/msl/curiosity-nearing-first-anniversary-on-Mars/index.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه