دنياي متمدن نابود مي‌شود ،اين عبارت احتمالاً نخستين چيزي نيست كه دوست داريد وقتي كتابي را براي خواندن انتخاب مي‌كنيد، با آن مواجه شويد، اما حقيقت دارد. بشريت و تمام حيات موجود در عالم،‌ رو به نابودي است. مهم نيست كه تمدن ما چقدر پيشرفته شود،‌ مهم نيست كه روزي بتوانيم فن‌آوري جهش ميان‌ ستاره‌ها را به وجود آورده يا ششصد سال عمر كنيم. چون تا خاموش‌ شدن شمع زندگي آخرين گونه حياتمند در عالمي كه شاهد آنيم، زمان زيادي باقي نمانده است. قوانين اطلاعات سرنوشتمان را معين كرده‌اند،‌ درست همان‌طور كه سرنوشت خود عالم را.

A

كشف رمز عالم

(مقدمه‌اي بر نظريه‌ي اطلاعات كوانتومي)

——————–

Decoding The Universe:

How The New Science Of Information Is Explaining

نوشته‌ي : چارلز سيف (Charles Seife)

ترجمه: دكتر ميثم تهراني (مدير مركز تحقيقات META در علوم پايه كانادا)

انتشارات: كتاب پديده

ناشر همكار:  فرهنگ متين

 موضوع: فيزيك – كوانتوم – داده‌پردازي – شبيه‌سازي كامپيوتر

چاپ اول، 1388

تعداد صفحه: 504

آدرس ناشر:  تهران – ميدان انقلاب – خيابان انقلاب – خيابان منيري جاويد (ارديبهشت) – پلاك 161 – طبقه اول – تلفن: 66414861 – همراه: 09122126684

مراكز پخش:

شيراز:  خيابان ملاصدرا – نبش معدل – شهر كتاب – تلفن:  07112359225

اصفهان:  خيابان آمادگاه – كوي فتح‌آبادي – پلاك 90 – انتشارات علم‌گستر – تلفن: 03112219978

واژه‌ي اطلاعات يادآور كامپيوترها و درايوهاي ديسك سخت و ابرشاهراه‌هاي اينترنتي است. هرچه باشد، فراگيرشدن كامپيوترها را انقلاب اطلاعات مي‌نامند. با اين وجود،‌ كامپيوتر هنوز هم جنبه‌ي بسيار كوچكي از طرحي جامع موسوم به نظريه‌ي اطلاعات است. درست است كه اين نظريه‌ در واقع نحوه‌ي كار كامپيوترها را به آنها ديكته مي‌كند،  اما قابليت‌هاي آن بسيار بيش از اين است. اين نظريه حاكم بر عملكرد اجسام در مقياس‌هاي بسيار گوناگون است. اين نظريه‌ چگونگي برهم‌نهي اتم‌ها با يكديگر را بر شمرده‌ و به ما مي‌گويد كه سياه‌چاله‌ها چطور ستاره‌ها را مي‌بلعند. قوانين آن،‌شرح مي‌دهد كه عالم چگونه از بين خواهد رفت و ساختمان كل كيهان را برايمان نمايان مي‌سازند. حتي اگر اين كامپيوترها هم نبودند،  باز هم نظريه‌ي اطلاعات سومين انقلاب فيزيك در قرن بيستم مي‌بود.

قوانين ترموديناميك، قوانيني كه بر حركت اتم‌ها در يك تكه ماده حاكم‌اند، در اساسي‌ترين سطح، قوانيني درباره‌ي اطلاعات‌اند، نظريه‌ي نسبيت كه چگونگي رفتار اجسام در سرعت‌هاي بالا و تحت تأثير گرانش را توصيف مي‌كند،‌در واقع نظريه‌اي اطلاعاتي است. نظريه‌ي كوانتومي كه حاكم بر حوزه‌ي بسيار كوچك‌ها مي‌باشد،‌ نيز نظريه‌اي درباره‌ي اطلاعات است. مفهوم اطلاعات كه بسيار گسترده‌تر از بحث درايوها‌ي ديسك سخت است، تمام اين نظريات را در غالب يك ايده‌ي قدرتمند و باورنكردني به هم گره مي‌زند.

به بيان دقيق‌تر به نظر مي‌رسد كه اطلاعات عالم ما را شكل مي‌دهند. اين احتمال است حركت اطلاعات بتواند ساختار فيزيكي كيهان را به خوبي تعريف كند و اينطور به نظر مي‌رسد كه اطلاعات بطن عميق‌تر پارادوكس‌هاي علم باشد.

اسرار نسبيت و مكانيك كوانتومي،‌ سرآغاز و سرنوشت عالم، ماهيت غايت نيروي ويرانگير سياه‌چاله‌ و نظم نهفته در كاتورگي ظاهري كيهان.

قوانين اطلاعات در حال آشكاركردن پاسخ‌هاي برخي از پيچيده‌ترين پرسش‌هاي عالم هستند اما اين پاسخ‌ها از بعضي جهات نگران‌كننده‌تر بوده و از پارادوكس‌هايي كه حل مي‌كنند، عجيب‌تر و شگفت‌آورترند.

اطلاعات به تصويري از عالم منتهي مي‌شود كه نابودي خود را تسريع مي‌كند. موجودات زنده‌اش غلامان طفيلي‌هاي دروني آنند و كيهان پر دسيسه‌اي را به تصوير مي‌كشد كه از مجموعه‌ي بينهايتي از عالم‌هاي موازي ساخته شده‌ است.

نويسنده‌ي كتاب، چالز سيف، در اين كتاب سعي كرده توصيفي از مفهوم نظريه‌ي اطلاعات از رمزشكني‌هاي تاريخ باستان گرفته تا جنگ جهاني دوم و از ابداع تلفن تا تلاش براي ساخت كامپيوتر كوانتومي و ارائه نظريه‌اي براي توصيف عالم را با بياني ساده و گيرا ارائه دهد. او كتاب را با داستان رمز انيگما مربوط به جنگ جهاني دوم شروع كرده و با عبور از مسيري پر پيچ و خم اما ماجراجويانه، داستان انقلاب كامپيوتر و آينده‌اي را كه امروز براي آن متصور هستيم به خوبي نمايانده است. سيف عجايبي را مجسم كرده كه با كشف رمز  اطلاعات موجود در عالم روزي در برابر ديدگانمان قرار خواهد گرفت: اينكه عالم امروزي كجاي كار است.  اينكه عاقبت نسل بشر چه مي‌شود، اينكه حيات هيچ هدفي به جز تكثير و توليد مثل و حفظ اطلاعات دروني‌اش ندارد، اينكه طبيعت در نهايت چگونه نابود خواهد شد؟ و همه‌ي اينها را با ادله قاطعي بيان مي‌كند كه بر بلنداي برج عظيم دانش قرار گرفته‌اند.

فهرست

مقدمه‌ي مترجم

پيشگفتار

فصل 1)  فزوني

فصل 2)  شيطانك‌ها

فصل 3)  اطلاعات

فصل 4)  حيات

فصل 5)  سريع‌تر از نور

فصل 6)  پارادوكس

فصل 7)  اطلاعات كوانتومي

فصل 8)  تعارض

فصل 9)  كيهان

ضميمه‌ي الف:  لگاريتم

ضميمه‌ي ب:  آنتروپي

فهرست مراجع

فهرست اسامي

واژه‌نامه‌ي فارسي به انگليسي

فهرست راهنما

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. چندماه هست که دنبالش می گردم ولی متاسفانه پیداش نکردم