بیگ بنگ: 18 بخش اولیه از آینه های تلسکوپ جیمز وب که بزرگترین و قدرتمند ترین تلسکوپ فضایی در حال ساخت میباشد، بخوبی نصب شد. نصب و راه اندازی آینه های چهارشنبه گذشته در مرکز هوا فضای گودارد در گرین بلت مریلند نقطه عطفی برای آژانس فضایی ناسا و پروژه ی 8 میلیارد دلاری اش می باشد.

16-013bبه گزارش بیگ بنگ، در داخل یک اتاق بسیار تمیز در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در گرین بلت مریلند تیم مهندسین تلسکوپ فضایی جیمز وب با استفاده از یک رباتیک آخرین آینه های این تلسکوپ را بر روی سازه های تلسکوپ نصب کردند. دانشمندان و مهندسان به طور خستگی ناپذیری برای نصب این پروژه باور نکردنی کار کردند. جان گرانسفلد، رییس هیئت علمی ناسا در واشنگتن گفت: « با نصب این ۱۸ آینه، ما یک گام دیگر به مشاهدات بی پروا از اسرار کیهان نزدیک شدیم»

mirror33_medبر اساس برنامه ۱۸ بخش مجزای این تلسکوپ بر روی زمین در یکدیگر جمع شده و بعد از پرواز به شکل اولیه در خواهند آمد. همچنین آینه ها با استفاده از ماده ای فوق سبک موسوم به بِلِریوم (beryllium) طراحی شده که مشخصه های حرارتی و مکانیکی در دمای بسیار پایین یکی از دلایل انتخاب آن بوده است. هر بخش از آینه ها پوشش نازکی از طلا بر روی خود داشته که نقش موثری در انعکاس پرتوهای مادون قرمز ایفا می کند. در کنار تمام این خصوصیات یکی از برترین ویژگی های این تلسکوپ، پوشش پنج لایه ی آن موسوم به سپر خورشیدی بوده که چند میلیون مرتبه حرارت دریافتی از پرتو های خورشیدی را کاهش می دهد.

16-013aتلسکوپ فضایی جیمز وب قرار است در سال ۲۰۱۸، راهی مدار زمین شود و جایگزین تلسکوپ فضایی هابل شود. این دستگاه جدیدتر، قدرتمندتر و البته گران تر بوده و قطر آینه در نظر گرفته شده برای آن دست کم سه برابر هابل است. قرار است که جیمز وب از فاصله ای دورتر (حدودا ارتفاع ۹۳۰۰۰۰ مایلی) یا دست کم چهار برابر دورتر از ماه قرار بگیرد.

برخلاف هابل که بهترین عملکرد را با نورهای قابل رویت و فرابنفش از خود به نمایش می گذارد، جیمز وب برای عملکرد با استفاده از نور مادون قرمز بهینه سازی شده است. همچنین این تلسکوپ می تواند هر مرحله شناخته شده ای از تاریخ کیهان، شامل اولین تابش پس زمینه کیهانی، شکل گیری سامانه های خورشیدی با قابلیت پشتیبانی از حیات در سیاره های مشابه با زمین و تکامل منظومه های خورشیدی و شناخت سحابی ها و … را مورد مطالعه قرار دهد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: NASA , astronomynow

با تشکر از: رضا یزدانی

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

4 دیدگاه

  1. اگر در هنگام ارسال تلسکوپ به مدار زمین ، مشکلی پیش بیاد و محموله منفجر بشه! اونوقت تکلیف چیه؟ یعنی کل پروژه 8 میلیاردی نابود میشه!؟

    1. اگه ناسا مثل شما همچین تفکری داشت الان همه هستی زمین و خورشید بود نه گیتی بی نهایت .
      بعدشم اونا بجای اینکه در فکر هزینه هاش باشن به فکر زحمات چندین ساله کارکنان و موفقیت پروژشون
      هستن .