بیگ بنگ: یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که داشتن دی‌ان‌ای نئاندرتال در ژن‌ انسان امروزی، بطور قابل توجهی خطر ابتلا به افسردگی، اعتیاد به نیکوتین، سکته مغزی، عوارض بارداری و بسیاری از مشکلات دیگر را افزایش می‌دهد.

sn-neandertal_2به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، نتایج این پژوهش حاکیست از آن جا که انسانهای هوشمند اولیه با گونه‌های مختلف در آفریقا، آسیا و اروپا، زاد‌ و ولد کردند، امروزه هیچ انسانی “اصیل” نیست. توالی ژنوم نئاندرتال ، امکان ارتباط دی‌ان‌ای نئاندرتال با جنبه های ظاهری و خطرات بهداشتی اروپایی‌ها و آسیایی امروزی را ممکن کرده است.

این پژوهش نشان می‌دهد که چگونه تاریخچه تکاملی به برخی از تفاوت‌های خطر ابتلا به بیماری در بین جمعیت‌ها منجر شده است. اینکه نئاندرتال‌ها به دلیل شکار یا خورده شدن توسط انسان‌های اولیه منقرض شدند، توضیحی احتمالی برای مرگ آنها است. در زمینه درمان این بیماری‌ها، این مهم است که بدانیم چگونه این ذرات کوچک دی ان ای نئاندرتال، بر روی سطوح مولکولی اعمال نفوذ کردند.

کاپرا، متخصص ژنتیک و استادیار تکامل زیستی در دانشگاه واندربیلت و همکارانش، یک پایگاه داده حاوی پرونده سلامت 28000 بیمار ناشناس از آمریکا را مورد بررسی قرار دادند. این دانشمندان در قدم بعدی، با تمرکز بر دی‌ان‌ای نئاندرتال آنها، ژنوم هر فرد را بررسی کردند و پس از آن دو مجموعه از داده‌ها را مقایسه کردند تا ببینند که چگونه دی ان‌ای بر مشکلات بهداشتی بیماران تأثیر می‌گذارد.

2127کاپرا گفت: داشتن دی‌ان‌ای نئاندرتال در ژنوم، به طور قابل توجهی خطر انعقاد خون بیش از حد را افزایش می‌دهد. اگر چه این ویژگی باعث ترمیم سریع زخم‌های انسان های اولیه می‌شده و از عفونت جلوگیری میکرده، اما در حال حاضر می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی، لخته شدن خون و عوارض دوران بارداری را افزایش دهد. دی‌ان ای نئاندرتال همچنین بر رنگ پوست و رنگ مو تاثیر گذاشته و سبب کک و مک و حتی زگیل و پینه می‌شود. طی پژوهش‌های انجام شده، همچنین ارتباط شگفت‌آوری بین دی‌ان‌ای نئاندرتال و مشکلات روانی و عصبی مثل افسردگی و اعتیاد به نیکوتین یافت شده است. نتایج این پژوهش در مجله Science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: sciencemag.org , livescience.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

  1. آیا در آینده، علم ژنتیک می تواند این ژن را از انسان ها حذف کند؟ خودم داوطلب میشم. خخخ 😀