بیگ بنگ: برای نخستین بار اخترشناسان انفجارهای رادیویی کوچکی را کشف کردند که از یک جرم بسیار قوی بیرون از کهکشان منتشر می شود. به گفته ی محققان احتمالا این امواج از یک ستاره ی نوترونی، ساتع می شود.

AO-FRB_Nature_Covers.keyبه گزارش بیگ بنگ، انفجارهای سریع امواج رادیویی(FRB)، اسرار آمیز هستند و به ندرت به صورت انفجار انرژی در فضا یافت می شوند. این نوع انفجار حدود یک دهم ثانیه طول میکشد و انرژیی که در یک میلی ثانیه در این انفجار آزاد می شود به اندازه ی انرژیی است که خورشید در ده هزار سال ساطع میکند. تا کنون 17 عدد از این نوع انفجار ثبت شده است و همگی بدون تکرار بودند. به همین دلیل، بیشتر فرضیه های مربوط به منشا این اف.آر.بی ها که میگوید منبع این انفجارها به خاطر تحولات عظیم کیهانی مثل انفجار یک ابرنواختر ستاره ای یا رمبش یک ستاره نوترونی در یک سیاهچاله، میباشد.

یافته های جدید نشان میدهند تعداد کمی از این امواج منابع دیگری دارند. در سال 2015، پل شولز و همکارانش از دانشگاه مک گیل در ریکو با استفاده از تلکسوپ رادیویی آرسیبو، چندین انفجار رادیویی را کشف کردند. ویژگی های این امواج با امواجی که در سال 2012 پیدا شدند یکی است. شولز، یکی از نویسندگان میگوید: « تکرار سیگنال ها بسیار غافلگیر کننده و جالب است. من میدانم که این کشف برای مطالعه اف.ار.بی ها بسیار مهم خواهد بود.»

image_3673e-Fast-Radio-Burstاخترشناسان کشف کردند که جمعا ده نوع انفجار جدید وجود دارد و منشا آن اجرامی مثل ستاره های نوترونی چرخانی هستند که با نیروی نامعلوم میتوانند انرژیی بیشتری نسبت به یک تپ اختر بسیار درخشان ساطع کنند. همچنین ممکن است این یافته ها اولین کشف منبع فرعی اف.ار.بی ها باشد. دکتر لورا اسپیتلر از موسسه مکس پلانک آلمان میگوید: « نه تنها تکرار این انفجارها، بلکه روشنایی طیفشان نیز با دیگر امواج سریع رادیویی تفاوت دارد.»

بیشتر مفهوم یافته های جدید نتیجه ی یک تحقیق عجیب است که بر روی امواج سریع رادیویی تکرار شونده انجام شده که به گفته ی محققان احتمالا از ستاره ی نوترونی بسیار جوان بیرون از کهکشان سرچمشه میگیرند، این مقاله هفته ی پیش در مجله nature منتشر شده است. این تحقیق جدید پیشنهاد میدهد که اف.ار.بی ها به تحولات عظیمی مثل انفجار کوچک امواج گاما مرتبط هستند که نمی توانند تکرار شودن. پروفسور ویکتوریا کاسپی از دانشگاه مک گیل میگوید: « به هرحال، اگر به این نتیجه برسیم که اف.ار.بی ها دارای دو منبع هستند، کشمکش بین اطلاعات و دانسته هایمان میتوانند بر طرف شوند.»

مترجم: فرناز فیض/سایت علمی بیگ بنگ

منبع: sci-news.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.