بیگ بنگ: اروپا و روسیه ماموریتی مشترک به سوی مریخ را آغاز کردند، ماموریتی برای بررسی منشا متان موجود در اتمسفر مریخ. طي اين ماموريت يك ماهواره با كمك راكت پروتون به سوي مريخ فرستاده می شود تا منبع گاز متان موجود در اتمسفر سياره سرخ را مشخص سازد تا دانشمندان دريابند اين گاز ناشي از منابع سطح مریخ است يا توسط نوعی حیات ميكروبی ايجاد مي‌شود.

ExoMars_2016_liftoff_node_full_image_2در صورتي كه همه‌چيز به‌خوبي پيش برود، اين دو قدرت بزرگ فضايي قصد دارند پروژه مريخي خود را با ارسال يك كاوشگر مريخ‌نورد به منظور حفاري سطح مريخ ادامه خواهند‌داد. قرار است اين كاوشگر در سال 2018 تا 2020 به مريخ فرستاده شود. مدارگرد TGO روز دوشنبه 14 مارس 2016 از پايگاه فضايي بيكنور در قزاقستان به فضا ارسال شد. راكت حامل ماهواره 10 ساعت زمان نياز خواهد داشت تا بتواند ماهواره را در مسير درست حركت به سوي مريخ قرار دهد.

exomars-2016-launch-19اين عمليات براي آژانس‌هاي فضايي اروپا و روسيه عملياتي پر استرس خواهد‌ بود،‌ به ويژه براي روسيه كه مريخ برايش به يك بداقبالي بزرگ تبديل شده‌ است. روسيه تاكنون بيش از 19 ماموريت به سوي مريخ داشته‌ كه بيشتر اين ماموريت‌ها به علت نقص فني با شكست مواجه شده‌اند. مدارگرد TGO براي رسيدن به مريخ که 500 میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد، هفت ماه در سفر خواهد‌ بود،‌ و پس از رسيدن كه تاريخ تخميني 16 اكتبر 2016 است، فرودگر كوچكي بنام شیاپارلی را به سوي مريخ پرتاب خواهد كرد.

exomars-2016-launch-17اين فرودگر پس از فرود روي سطح سياره چندين آزمايش علمي انجام خواهد داد،‌ اما براي دانشمندان مهمتر از اين آزمايش‌ها،‌ مراحل مختلف ورود به اتمسفر و فرود فرودگر روي سياره خواهد بود. در حقيقت اين‌فرودگر پيش‌ درآمدي بر مريخ‌نوريد است كه قرار است در آينده توسط بريتانيايي‌ها ساخته شده و عازم مريخ شود. هزینه ماموریت های اگزومارس که پروژه مشترک روسیه و اروپاست، حدود 1.3میلیارد یورو برآورد می شود.

رولف دی گروت یک مقام مسئول در آژانس فضایی اروپا می گوید: « اثبات این نکته که حیات روی مریخ وجود دارد یا وجود داشته است، نشان می دهد که زمین از نظر وجود حیات منحصر به فرد نیست. این موضوع وجود حیات در دیگر نقاط جهان را بسیار محتمل می کند.  توضیح دیگری برای وجود متان در اتمسفر مریخ می تواند این باشد که این گاز به وسیله پدیده هایی مثل اکسیداسیون آهن تولید می شود. تشعشع موجود در فضا هر ماده زیستی را نابود می کند. اما در عمق دو متری خاک مریخ ممکن است مکان هایی در مقابل تشعشع مصون باشند و از حیات میکروبی پشتیبانی کنند.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع: BBC , ESA , gizmag

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.