بیگ بنگ: نظریه پردازان در تلاشند تا داده‌های برخورد دهنده بزرگ هادرونی(LHC) که می‌تواند نشانه‌ای از وجود ذرات جدید باشد را توضیح دهند.

gg-run177878-evt188723900-3dبه گزارش انجمن فیزیک ایران، در اواخر سال گذشته، دو مجموعه در برخورد دهنده نشانه‌هایی گزارش کردند مبنی بر اینکه برخورد پروتون-پروتون دو فوتونی‌هایی (diphoton) بیش از آنچه انتظار می‌رفت تولید کرده و انرژی آنها در حدود 750 Gev (در چارچوب سکون دو فوتونی) است. چنین «جهشی» در طیف دو فوتونی خیلی شبیه به علائمی است که منجر به کشف بوزون هیگز شد. با این تفاوت که هیچکس انتظار چنین جهش دیگری را نداشت. اگر داده‌ها تائید شود، نشان می‌دهد که ذرات شگفت انگیز جدیدی وجود دارند.

این نشانه‌ی هیجان انگیز مقالات نظری زیادی تولید کرده است(گزارش ویراستاری فیزیکال رویو لترز را ببینید: واکنش نظریه پردازان به داده‌های سرن در مورد دوفوتونی 750Gev). اغلب مدل‌های پیشنهادی شامل یک بوزون جدید با انرژی 750Gev- 6 برابر سنگین تر از بوزون هیگز- به اضافه‌ی برخی ذرات دیگر مانند فوتون‌های جدیدی است که با بوزون جدید، یا با جفت‌های فوتونی و یا با جفت‌های گلوئونی که در برخورد پروتون‌ها در برخورد دهنده تولید شده، جفت می‌شوند.

PhysRevLett.116.151805هم اکنون، یک چهارم مقالات که با همین موضوع در فیزیکال رویو لترز دیده می‌شوند، سعی بر توضیح منشاء این علامت 750Gev دارند. سه مقاله حول و حوش برخی بوزون‌های 750Gev دور می‌زنند: یک بوزون شبه-پایونی همراه با نوع جدیدی از نیروی قوی (Y. Nakai, R. Sato, and K. Tobioka)، یک بوزون شبه-هیگز جفت شده با انواع جدیدی از فرمیون‌ها (G. Li et al.)، یا بوزونی که شریک ابرمتقارن یک فرمیون فرضی به نام گلدشتینو (goldstino) است (C. Petersson and R. Torre). مقاله چهارم (W.S.Cho et al.) این امکان را بررسی می‌کند که دو فوتونی‌های اضافه اصلا به علت یک ذره 750Gev نباشند بلکه ناشی از برخی ذرات سنگین تر باشند که به صورت آبشاری به ذرات سبکتر و جفت فوتون‌هایی در حدود 750Gev واپاشی می‌کنند.

تا قبل از پاییز 2016، برخورد دهنده باید داده‌های لازم برای تعیین اینکه آیا علامت نشانه‌ای واقعی یا یک نوسان آماری است را جمع آوری کند. اگر اولی درست باشد، محققان با اشتیاق به کاوش اسرار فیزیک نهفته در آن خواهند پرداخت. جزئیات این تحقیق در Physical Review Letters منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: physics.aps.org

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.