بیگ بنگ: ابرکامپیوتر جدیدی از کشور چین ساخته شده، از بین ۵۰۰ ابرکامپیوتر قدرتمند جهان رتبه اول را به دست آورده‌ است،‌ اين ابرکامپیوتر که سان‌وی‌تایهولایت نام دارد، قدرت پردازشی حدود 93 متافلاپس دارد.

_90032214_mediaitem90032213براساس گزارش BBC، اين ابرکامپیوتر با قدرتي كه دارد مي‌تواند 93 هزار تريليارد محاسبه در ثانيه را انجام دهد. اين دستگاه دو برابر سريعتر و سه برابر كارامد‌تر از ابرکامپیوتر تيانهه2 است كه پيش از اين رتبه اول قدرتمند‌ترين ابرکامپیوتر جهان را در ليست 500 ابرکامپیوتر برتر جهان در اختيار داشت. اصلي‌ترين كاربرد اين سيستم قدرتمند توليد پيشرفته، پيش‌بيني آب و هوا و تجزيه و تحليل داده‌هاي كلان است.

سان‌وی‌تایهولایت از 10.5 ميليون پردازشگر توليد داخل برخوردار است و به 40960 نود مجهز استو سيستم عامل آن نيز مبتني بر لينوكس است. چين براي اولين‌بار از زماني كه فعاليت در اين حوزه را آغاز كرده‌ است موفق شده تا از نظر تعداد ابرکامپیوترهاي موجود در ليست 500 ابرکامپیوتر برتر جهان بر آمريكا غلبه كند زيرا در حال حاضر چين 167 ابرکامپیوتر و آمريكا 165 ابرکامپیوتر در اين ليست دارند.

Tianhe-2-640x353اين در حالي است كه 10 سال پيش تعداد سيستم‌هاي چيني در اين ليست به سختي به 28 مي‌رسيد در حالي كه هيچ‌ يك از آنها در ميان 30 دستگاه برتر ليست نيز قرار نداشتند و اين نشان از سرعت بالاي چين در پيشرفت در صنعت توليد ابرکامپیوترها دارد. آمريكا در ميان 10 ابررايانه برتر ليست چهار جايگاه دارد درحالي كه سهم ابرکامپیوترهاي چيني در ميان 10 جايگاه برتر دو جايگاه است. جايگاه‌هاي ديگر نيز به ابرکامپیوترهايي از ژاپن، سوئيس، آلمان و عربستان اختصاص دارد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه