بیگ بنگ: می دانیم که زمین بسیار خاص است. دانشمندان تاکنون بیش از 3200 سیاره ی دوردست یافته اند اما هیچکدام از آنها به اندازه سیاره ما برای زندگی مساعد نیستند. البته برخی از این سیارات پتانسیل اش را دارند که در منطقه قابل سکونت «Goldilocks» (جایی که آب به صورت مایع وجود دارد) واقع شده باشند و از حیات زمینی پشیبانی کنند.

HEC_Christmas_Planets_Annotated_SDبه گزارش بیگ بنگ، بیشتر این جهان ها کوچک هستند، اجرام صخره ای که با فاصله ای مشابه فاصله زمین تا خورشید به دور ستاره یا ستاره هایشان می چرخند. در اینجا در مورد 9 سیاره ای که دانشمندان با انجام آزمایشهای زیست پذیری ِ سیاره ای فکر می کنند ممکن است پشتیبان خوبی برای حیات بشر باشند(یا حتی بیگانگان فضایی در آن وجود داشته باشند) بطور خلاصه شرح داده شده اند:

همه ی این سیارات براساس “شاخص شباهت به زمین”(ESI) رتبه بندی شده اند -میانبری برای سنجش “زمینی بودن” سیارات دوردست، همراه با رده بندی: ۰.۰ غول گازی جهنمی، ۰.۷ مریخ و ۱.۰ از یک نسخه شبیه سیاره ی مادری مان.

9-gj-667-c-eis-a-super-earth-that-has-a-62-day-orbit9- سیاره ی GJ667ce

سیاره ی GJ667ce یک ابر زمین است که طی 62 روز به دور ستاره اش می چرخد. سیاره ها معمولا نام خاصی ندارند، آنها معمولا عنوانشان را بر اساس ستاره ای که به دورشان می چرخند(در این مورد Gliese 667c) می گیرند. هر سیاره ای که به دور ستاره می چرخد یک حرف می گیرد که در این مورد برای پنجمین سیاره ای که دانشمندان در مدار ستاره ای کشف کرده اند، حرف e به کار برده اند.

شاخص شباهت به زمین: 0.8
فاصله تا زمین: 22 سال نوری

Kepler186f8- سیاره ی Kepler-186f

سیاره Kepler-186f، هر 130 روز به دور ستاره اش می چرخد و جرمش ناشناخته است. این سیاره اولین بار توسط تلسکوپ فضایی کپلر ناسا شناسایی شد. Kepler-186f به دور یک ستاره کوتوله قرمز کم نور در حال چرخش میباشد و کمی از زمین بزرگتر است.

شاخص شباهت به زمین: 0.61
فاصله تا زمین: 561 سال نوری

7-kepler-62-f-is-a-giant-rocky-world-that-has-a-267-day-orbit7- سیاره ی Kepler-62 f

این سیاره یک دنیای صخره ای است که مدت چرخش به دور ستاره ی خود 267 روز طول می کشد، نخستین داده ها و بررسی های جدید سیاره ی Kepler-62 f حاکی از آن است که این سیاره به کره زمین شباهت دارد و یکی از شانس های بزرگ برای پناه دادن به حیات میباشد. در تصویر بالا نمای هنری این سیاره را می بینید.

شاخص شباهت به زمین: 0.67
فاصله تا زمین: 1200 سال نوری

6-kapteyn-b-is-the-oldest-potentially-habitable-planet6- کهن ترین سیاره شناخته شده

سیاره ی Kapteyn b قدیمی‌ترین سیاره صخره‌ای شناخته‌ شده در یک منطقه زیست‌ پذیر به شمار می‌آید، این سیاره دو برابر قدیمی تر از زمین و حدود 5 برابر سنگین تر از آن است.

شاخص شباهت به زمین: 0.67
فاصله تا زمین: 13 سال نوری

5-kepler-1229-b-is-a-super-earth-that-only-takes-87-days-to-orbit-its-star5- سیاره ی Kepler-1229

این سیاره یک ابر زمین است که فقط 87 روز طول می کشد به دور ستاره اش بچرخد، سیاره ی سنگی Kepler-1229 در نقطه ای قابل سکونت نسبت به ستاره اش قرار دارد. در اینجا یک برداشت هنری از این سیاره را مشاهده می کنید.

شاخص شباهت به زمین: 0.73
فاصله از زمین: 769 سال نوری

Wolf1061TrioW1-1024x4154- سیاره ی Wolf 1061 c

این سیاره حدود چهار برابر بزرگتر از زمین است و احتمالا در قفل گرانشی ستاره ی خود قرار دارد، یعنی یک سمت آن همیشه به سمت ستاره اش است. در تصویر بالا اثر هنری از سیاره ی Wolf 1061 c را به همراه دو سیاره و ستاره ی مادری اش مشاهده می کنید.

شاخص شباهت به زمین: 0.76
فاصله از زمین: 14 سال نوری

3-gj-667-c-f-is-another-exoplanet-that-orbits-the-star-gliese-667c-except-that-it-does-so-every-39-days3- سیاره ی GJ 667 Cf

سیاره ی GJ 667 Cf یک سیاره شبیه به زمین است که به دور ستاره ی Gliese 667C، در طی 39 روز می چرخد. در اینجا تصویر هنری و مقایسه ای از سه سیاره ی قابل سکونت با زمین را مشاهده می کنیم.

شاخص شباهت به زمین: 0.77
فاصله تا زمین: 22 سال نوری

2-kepler-442-b-is-a-super-earth-that-has-a-112-day-orbit2- سیاره ی Kepler-442

این سیاره یک ابر زمین است که چرخشش به دور ستاره ی مادری 112 روز طول می کشد. سیاره ی Kepler-442b نیز ۳۳ درصد از زمین بزرگتر است و در منطقه ی قابل سکونت ستاره ی خود قرار دارد، در این منطقه آب بصورت مایع وجود دارد.

شاخص شباهت به زمین: 0.84
فاصله تا زمین: 1115 سال نوری

1-gj-667-c-c-is-the-third-habitable-planet-orbiting-gliese1 سیاره ی GJ 667 C c

این سیاره سومین سیاره قابل سکونت است که به دور ستاره ی Gliese می چرخد. تاکنون این سیاره بیشترین شباهت به زمین را داشته است، گرچه مجبوریم مسیری طولانی را برای سفر به آن بپیماییم! در اینجا یک تصویر هنری از غروب خورشید 3 سیاره ی قابل سکونت که به دور ستاره ی Gliese 667C می چرخند را به همراه غروب خورشید در زمین، می بینیم.

شاخص شباهت به زمین: 0.84
فاصله تا زمین: 22 سال نوری

با تشکر از: هدی احمدی/ سایت علمی بیگ بنگ

منبع: techinsider.io

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

5 دیدگاه

  1. شما نگران نباش اگه هم بفهمن موجود زنده روشه دیگه نمیان اون اطلاعاتو مجانی در اختیار تو بذارن. وجود موجودات زنده باعث ارتباط و تبادل دانش ها میشه که هیچ وقت به من و شما نمیدن. شما هم میخواستین تو مملکتتون پیشرفت کنین و سر هم کلاه نذارین تا خودتون شخصا سیاره هارو ببینین و ارتباط برقرار کنین

  2. حتی از سطح مریخم نمیتونن به وضوح با تلسکوپ عکس بگیرن و ربات میفرستن…به نظرم با روش های مختلف مثل بازتاب نور و …. این اطلاعات پایه رو میگیرن.

  3. وقتی سیاره ای هزار سال نوری فاصله داره چطور میتونن تشخیص بدن آب داره و اتمسفرش چیه و کوه داره یا نداره و خیلی چیزای دیگه…
    اما نمیتونن تشخیص بدن که بیگانه ها و موجودات دیگه روی آن زندگی میکنه یا نه!!!
    اینکه باید خیلی ساده تر باشه.
    به نظرم خیلی چیزایی که گفته میشه بیشتر به دروغ میزنه تا واقعیت.

  4. شاخص شباهت به زمین سیاره مریخ چقدر هست که ما این همه بهش فکر میکنیم و کلی پروزه قرار روش انجام شه؟فایده مریخ فقط نزدیک بودنشه .