بیگ بنگ: در یکی از معادن زیرزمینی شمال انگلیس شرایطی به چشم می خورد که شباهت زیادی به محیط مریخ دارد، اما این شباهت چیزی فراتر از تصورات عادی است.

lead11در سواحل شمال شرق انگلیس یکی از معادن جال توجه جهان وجود دارد. این معدن پتاس، پلی هالیت و نمک در عمق چشمگیری واقع شده است. برای اینکه سر از این معدن درآورید باید سوار آسانسور مخصوصی شده و سفر 8 دقیقه ای را برای رسیدن به عمق 1100 متری زمین آغاز کنید! این معدن Boulby نام دارد که یکی از عمیق ترین معادن اروپا محسوب می شود. اما این یک معدن معمولی نیست. اینجا در واقع یک آزمایشگاه زیرزمینی است.

«سین پالین» که ریاست این معدن را بر عهده دارد می گوید: اینجا یک محیط استثنایی و منحصربفرد برای انجام فعالیتهای علمی محسوب می شود. بالای این معدن به ضخامت بیش از یک کیلومتر سنگ و صخره وجود دارد. این یک مانع مهم محسوب می شود که از راه یافتن پرتوهای کیهانی به قلب این نقطه از زمین جلوگیری می کند. در واقع این یک کیلومتر در نقش فیلتری طبیعی در برابر پرتوهای کیهانی عمل می کند. از این جهت آزمایشگاه Boulby یکی از نادرترین نقاط زمین محسوب می شود که عاری از پرتوهای رادیواکتیویته بوده و از این جهت برای دانشمندان از اهمیت زیادی برخوردار است.

luca2-800x533سالهای طولانی است که از این آزمایشگاه ویژه برای انجام آزمایشات مربوط به ماده تاریک استفاده می شود. همچنین دانشمندان بریتانیایی برای آزمایشات حساس رادیو ایزوتوپها و تجهیزات مختص آنها از این مکان استفاده می کنند تا مطالعات جوی آینده با دقت و کیفیت بالاتری انجام شود. اما اخیرا استفاده جالب توجه دیگری نیز از این معدن زیرزمینی آغاز شده است. دانشمندان اینجا و در حالی که بیش از یک کیلومتر از سطح زمین فاصله دارد به دنبال ردی از حیات هستند.

چارلز کاکل از زیست اخترشناسان دانشگاه ادینبورگ که هدایت برنامه مریخ در پروژه اکتشافات فضایی بریتانیا را بر عهده دارد می گوید: بخشهایی از معدن Boulby به محیط مریخ شباهت زیادی دارد. از این رو این آزمایشگاه زیرزمینی برای بررسی این موضوع که چه بخشهایی از مریخ برای یافتن نشانی از حیات مناسب تر به نظر می رسد مکانی حیرت انگیز به حساب می آید. در این مکان ناشناخته ساختارهای رسوبی دیده می شود که مشابه آنها را در مریخ می بینیم. مطالعات در این آزمایشگاه در حالی پیش می رود که ناسا تلاشها برای مأموریت مریخ نورد Mars 2020 را سرعت می بخشد. این مریخ نورد موج تازه ای از جستجوها برای یافتن نشانی از حیات در این سیاره را آغاز خواهد کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist.com

مترجم: مهدی پیرگزی/ سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.