بیگ بنگ: دانشمندان پس از 16 سال مطالعه بالاخره راز تکه سنگ فضایی را که در سال 2000 میلادی در بریتیش کلمبیا سقوط کرده بود کشف کردند.

557996main_tagish-lake-meteoriteبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، دانشمندان معتقدند که تقریبا تمامی سنگ‌های فضایی از فضای بین مریخ و مشتری به زمین می‌رسند، اما طبق آخرین مطالعات مشخص شد که خاستگاه سنگ سیاه‌ رنگ آسمانی ناشناس که سنگ دریاچه تگیش نامگذاری شده، فراتر از کمربند کویپر یعنی مرز منظومه شمسی است. فاصله کمربند کویپر از زمین معادل 50 برابر فاصله زمین از خورشید یا 7.4 میلیارد کیلومتر است. در صورتی‌ که نظریه خاستگاه اصلی این سنگ درست باشد سنگ دریاچه تگیش اولین سنگ فرامنظومه‌ای شناخته شده بر روی کره خاکی است.

144454محققان موسسه خصوصی تحقیقات جنوب غرب پس از سال‌ها مطالعه بر روی ترکیبات موجود در این سنگ و مقایسه آن با سایر سنگ‌های در دسترس دریافتند که اساس مواد این سنگ با سنگ‌های مشتری و مریخ مشابهت دارد، اما عنصر غالب در این سنگ کربن است و تراکم آمینواسید در آن بسیار بیشتر از سایر سنگ‌های فضایی است. تراکم 10 تا 100 برابری آمینواسید این سنگ در مقایسه با سایر شهاب‌سنگ‌ها تا سال‌ها باعث سردرگمی دانشمندان شده بود، تا اینکه در این مطالعه مشخص شد که دلیل اصلی این اختلاف خاستگاه متفاوت این سنگ است. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astronomical Journal منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: newscientist.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

3 دیدگاه

    1. وقتی این کامنت شما رو خوندم یاد اون مستند نزدیک شدن یک سیاه چاله به منظومه شمسی افتادم! توی اون مستند میگفت وقتی یک سیاهچاله به منظومه شمسی نزدیک بشه قبل از این که منظومه رو ببلعه نخستین اختارش اینه که روی سنگهای کمربند کویپر تاثیر میزاره و باعث میشه اون سنگها به سمت سیارات از جمله زمین پرتاب بشن!!! نکنه یک سیاه چاله یا یک غول گرانشی مخفی داره به منظومه نزدیک میشه و بشر بی خبره!!!! :o