صورت فلکی دلو ( Aquarius ) یکی از صورت فلکی دایره البروج،  می باشد که شکلی باستانی در آسمان و تحت نام های گوناگون شناخته می شود. زمان رسیدن به نصف النهار 18 مهر و مساحتش 980 درجه مربع میباشد.

این صورت فلکی نمایشگر مرد یا پسری است که از کوزه‌ای آب می‌ریزد که شکلی است باستانی در آسمان و تحت نام‌های گوناگون شناخته می‌شود. در بسیاری از اسطوره‌ها و افسانه‌ها، از جمله اسطوره سومری، این چهره گویای سیل و طوفانی جهانی، پیش از داستان سیل کتاب مقدس بوده است.

Aquarius

ستاره‌ها

ستاره آلفای این صورت فلکی به نام سعدالملک (به معنای عربی سلطان سعادتمند) نامیده شده و دقیقاً بر روی استوای سماوی قرار می‌گیرد. این ستاره قدر سوم، درخشان‌ترین ستاره از این صورت فلکی کم‌فروغ است. نوع طیف آن G2 Ib و در فاصله ۶۸۰ سال نوری از ما قرار دارد.

اجرام عمقی آسمان

یک خوشه ستاره‌ای قابل توجه به نام M2 با قدر ۷ در چند درجه‌ای شمال ستاره بتا، در این صورت فلکی وجود دارد. در همان نزدیکی دو سحابی سیاره‌ای مستقرند. سحابی بزرگ‌تر به شماره NGC7293، که به نام سحابی حلزونی معروف است در جنوب غربی ستاره ساق دلتای دلو قرار دارد. سحابی NGC7009 از قدر هشتم که به لحاظ ظاهرش به نام سحابی زحل معروف شده، در جنوب شرقی ستاره سعد بالع قرار گرفته‌است.

در افسانه

دلو یکی از قدیمی ترین صورتهای فلکی است . برابر افسانه ها ، او در بابل قدیم بر منطقه وسیعی از آسمان آن را ” دریا ” می خواندند فرمانروایی می کرد . در این منطقه از آسمان بسیاری از صورتهای فلکی که با آب این ماده حیاتی برای ما آدمیان – ارتباط داده می شوند از قبیل حوت جنوبی ، دلفین ، مارآبی ، جدی ، قیطس ( cetus ) و رودخانه یا اریدانوس جمع هستند . مردم این صورتهای فلکی را سرچشمه تمام زیست می پندارند ، که خورشید در دوران نزول باران از میان آنها عبور می کند . بسیاری از اقوام باستانی گزارشهایی درباره طوفان نوح در تاریخ خود دارند ، یونانیان باستان نیز بر این باور بودند که این طوفان ، مجازات خدایان برای بشریت گناهکار و فاسد بوده است . برابر افسانه های یونان ، تنها دو انسان از این بلای طبیعی جان سالم به در بردند . این زوج ” دویکالیون ” ( deucalion ) و ” پیورها ” ( pyrrha ) نام داشتند. آنها نیز مانند نوح با استفاده از کشتی خود را نجات دادند و چون طوفان فرو نشست و آبها فروکش کردند ، آنها در برابر خود زمین را ویران و خالی از انسان یافتند . آنها برای اینکه دوباره زمین را مسکونی کنند ، از سوی زئوس ماموریت یافتند که سنگهایی را پشت خود پرتاب کنند ، که از این سنگها انسانهایی جدید از زمین بر می خاستند . می گویند پس از آن ” دویکالیون ” از سوی خدایان به صورت فلکی ” دلو ” تبدیل شد . در بسیاری از نقشه های ستارگان آسمان ” دلو ” به صورت ” گانیمد ” ( ganymed ) جوان نشان داده می شود ،که می بایست به عنوان ساقی خداوندان المپ انجام وظیفه می کرد و به این لحاظ سبویی در دستان خود نگاه می دارد.

منابع :

کتاب صورتهای فلکی دکتر اوبلاکر ترجمه بهروز بیضایی

کتاب صورت های فلکی، احمد دالکی

Read More : http://en.wikipedia.org/wiki/Aquarius_%28constellation%29

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه

  1. با درود ببخشید دوتا پرسش دارم 1 فاصله برچ دلو با ما چند سال نوری 2 .این 7 سیاره جدید کشف شده تو این صور فلکی ؟ممنون میشم راهنمای کنید