بیگ بنگ: محققان دانشگاه پرینستون دریافتند که اکسیژن به آرامی در حال خروج از اتمسفر زمین است. این محققان با آزمایش حباب های هوای به دام افتاده در یخ های گرینلند و قطب جنوب متوجه شدند میزان اکسیژن زمین در طول 800 هزار سال گذشته در حدود 0.7 درصد کاهش یافته است؛ اما هنوز علت این امر مشخص نیست.

bvho6leryzjmktfxy70vبه گزارش بیگ بنگ به نقل از ایرنا، اکسیژن زمین به طور مستمر توسط انسان ها، جانوران، گیاهان و حتی سنگ های سیلیکات مصرف و جایگزین می شود و به همین علت یافتن دلیل واقعی کاهش میزان اکسیژن زمین کار دشواری است. یکی از فرضیاتی که در این رابطه مطرح شده فرسایش زمین است. بر اساس این فرضیه در فرآیند فرسایش، عناصر مختلفی با اکسیژن ترکیب شده و در نتیجه میزان اکسیژن موجود در اتمسفر را کاهش می دهند.

تغییرات دراز مدت آب و هوایی نیز فرضیه دیگری است که در این رابطه بیان شده است. بر اساس این فرضیه با وجود افزایش دمای زمین در طول نیم قرن گذشته، در مجموع دمای زمین نسبت به چند میلیون سال قبل به میزان اندکی کاهش یافته است. با کاهش دمای اقیانوس ها، زنجیره ای از واکنش های طبیعی رخ داده که در اثر آن مقادیر زیادتری از اکسیژن موجود در اتمسفر، درون اقیانوس ها به مصرف رسیده است.

oxygen-levels_1024در حال حاضر اکسیژن، 21 درصد از حجم هوای زمین را تشکیل می دهد. با وجود این که تاثیر اکسیژن بر اتمسفر به شدت دی اکسید کربن نیست، غلظت آن در هوا بر میزان نور خورشید که به سطح زمین می رسد موثر است و مستنداتی وجود دارد که نشان می دهد در گذشته تغییر میزان اکسیژن در اتمسفر، موجب تغییر آب و هوای زمین شده است. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science منتشر شده است.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: sciencealert.com

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.