بیگ بنگ: تحقیقات تازه حاکیست بعضی از اعضای غول پیکر خانواده دایناسورها شاید در آمریکای جنوبی به وجود آمده و بعد در حدود ۱۰۰ میلیون سال قبل با عبور از قطب جنوب به استرالیا رفته باشند.

ساواناسور نوع تازه ای از دایناسورهاست
ساواناسور نوع تازه ای از دایناسورهاست

به گزارش BBC، محققان می گویند که یک دوره گرما امکان عبور از این سرزمین های اغلب یخ بندان که پلی میان قاره هاست را برای دایناسورها فراهم کرد. این نظریه حاصل بررسی های انجام شده به روی دو فسیل کشف شده در استرالیاست. هر دو دایناسور از نوع ساروپادهای عظیم گیاهخوار، با گردن ها دراز و سرهای کوچک بودند.اما این دو دایناسور تازه که در دسته بندی تیتاناسور (زیرمجموع ساروپاد) جای گرفته اند در میان بعضی از بزرگترین دایناسورهایی هستند که بر زمین گام زده اند.

دکتر استفان پروپات سرپرت این تحقیقات از موزه “عصر دایناسورها” در استرالیا گفت که این گونه ها به دانش ما از ناحیه بین ۹۸ تا ۹۵ میلیون سال قبل می افزاید. او گفت: “ما تصویر خیلی بهتری از جانوران آن دوره داریم. و در نتیجه می توانیم شروع به درک این موضوع کنیم که آب و هوا چگونه بر دایناسورها اثر گذاشت، موقعیت قاره چطور بر آن دایناسورها اثر گذاشت و چطور در طول زمان تکامل یافتند.” یکی از دایناسورها در نزدیکی شهر وینتون در غرب مرکزی کوئینزلند پیدا شد. این دایناسور ساواناسور الیوتوروم نامگذاری شده است.

دکتر پروپات در میان مهره های عظیم ستون فقرات این موجود
دکتر پروپات در میان مهره های عظیم ستون فقرات این موجود

اسکلت این دایناسور پس از ده سال کار از مجموعه استخوان های فسیلی که از دل سنگ حفر شده ساخته شد. محققان همچنین استخوان های سر یک ساروپاد دیگر به نام دیامانتیناسور ماتیلدا را کشف کردند. دکتر پروپات می گوید: « دیامانتیناسور به پر کردن چند شکاف در دانسته های ما از آناتومی اسکلت این گونه کمک کرد. به خصوص محفظه مغز این موجود به ما امکان داد موقعیت آن در شجره ساروپادها را روشن کنیم.» این دو گونه به تثبیت این نظر کمک کرده اند که ساروپادهای عظیم الجثبه تا ۱۰۰ میلیون سال قبل به همه نقاط زمین راه یافته بودند. این به دلیل آرایش قاره ها و تغییرات آب و هوایی ممکن شد.

پروفسور پال آپچرچ از دانشگاه کالج لندن گفت که استرالیا و آمریکای جنوبی در بخش اعظم دوره کرتاسه (۱۴۵ میلیون تا ۶۶ میلیون سال قبل) به قطب جنوب وصل بوده اند. ۹۵ سال قبل وقتی ساواناسور می زیست، دمای متوسط زمین از حالا گرمتر بود اما قطب ها کاملا سرد بود. پروفسور آپچرچ می گوید: «سوءظن ما این است که جد ساواناسور اهل آمریکای جنوبی بود اما تا حدود ۱۰۵ میلیون سال قبل نمی توانست وارد استرالیا بشود و نشد. در این زمان میانگین دمای زمین افزایش پیدا کرد که به ساروپادها امکان داد بتوانند از مناطق قطبی عبور کنند.»

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: BBC

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

1 دیدگاه