بیگ بنگ: مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی به بررسی آسیب های انسانی و محیطی ناشی از آزمایشات تسلیحات هسته ای پرداخته است، در زیر به تعدادی از این آزمایشات مخرب پرداخته شده است.

large_k1wc2yfsopl8zxmzazthvxnflpyjqltspnrhcv24jl8کره شمالی در نهم سپتامبر تایید کرد که پنجمین آزمایش بمب هسته ای خود را انجام داده است. اولین داده ها درباره این آزمایش از مرکز مطالعات جغرافیایی ایالات متحده ارائه شد و ناظران آنجا یک زمین لرزه 5.3 ریشتری را شناسایی کردند. کانون این زمین لرزه در نزدیکی سایت آزمایش هسته ای کره شمالی در واقع در شمال شرقی این کشور و نزدیک مرز چین تشخیص داده شد.

انفجاری قدرتمند از بمب هیروشیما

دانشمندان این انفجار را قدرتمندترین انفجاری توصیف کردند که کره شمالی تاکنون به آن دست یافته است. با نیروی انفجار 30 هزار تن تی ان تی، آخرین کلاهک کره شمالی قدرتمند تر از بمبی بود که ایالات متحده در جنگ جهانی دوم روی شهر هیروشیما در ژاپن انداخت. بمب های گروه “پسر کوچک” که هیروشیما و ناکازاکی را نابود کردند هرگز در آزمایش ها منفجر نشده بودند.

wqxaskv8xnfmker5oha1kf56hsgskrbukspz1bnek_4از پایان جنگ جهانی دوم بیش از 2000 آزمایش تسلیحات هسته ای در دنیا صورت گرفته است. گزارش مجمع جهانی اقتصاد به بررسی پنج مورد از معروف ترین مکان های انجام آزمایش‌ های هسته ای در دنیا پرداخته است.

آبسنگ حلقوی بیکینی

اولین انفجار در دوران صلح یک بمب هسته ای در سال 1946 در آبسنگ حلقوی بیکینی واقع در اقیانوس آرام رخ داد. در مجموع بیش از 20 آزمایش در این مکان صورت گرفت و یک بمب هیدروژنی عظیم با رمز Castle Bravo در سال 1954 منفجر شد. این بمب هزار برابر قدرتمندتر از بمب هیروشیما بود.

نوایا زملیا

این جزیره دور افتاده در ناحیه قاره قطب شمال مکان بزرگترین انفجار هسته ای دنیا بود. بمب تزار در سال 1961 موجب یک انفجار 100 مگاتنی شد و آخرین آزمایش در این جزیره در سال 1991 انجام شد.

wqrahsrt10tlgkjgobph7zyl2bkddmm-msbhanmznaaکیریتیماتی

این مکان که زمانی جزیره کریسمس نام داشت، یکی از دورافتاده ترین جاهای کره زمین است و تنها مکان آزمایشی است که دو کشور از آن استفاده کردند. انگلستان بمب های هیدروژنی را در سال های 1957 و 1958 در این مکان آزمایش کرد و زمانی که دانشمندان این کشور آنجا را ترک کردند، امریکایی ها از آن برای منفجر کردن 22 ابزار هسته ای بهره بردند.

سمیپالاتینسک

اولین ابزار هسته ای روسیه در این مکان و در سال 1949 منفجر شد. فرآیند این آزمایش شامل 456 انفجار هسته ای بود. این نقطه در واقع قزاقستان واقع شده و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی به قزاق ها بازگشت.

iputfmjuyqweevytanwxht_pgxesgmwoktq6hxqs4-qسایت آزمایشی نوادا

این مکان که عریان ترین نقطه روی زمین است، بین سال های 1951 و 1992 برای انجام تقریبا 1000 آزمایش هسته ای به کار رفته است. این مکان بیش از 3500 کیلومتر از صحرای نوادا تا شمال غربی لاس وگاس را پوشش می دهد.

میراث نابود کننده

نابودی محیطی و انسانی طی دهه ها آزمایش های هسته ای، امروز به وضوح احساس می شود. به ساکنان آبسنگ حلقوی بیکینی گفته شد که پیش از این که این مکان برای بازگشت آنها ایمن باشد، باید سه ماه جزیره را تخلیه کنند. بیش از 60 سال پس از انفجار بمب Castle Bravo، این جزیره هنوز هم برای زندگی کردن جای خطرناکی است.

سطح ایمن تشعشعات گزارش شده توسط جمهوری جزایر مارشال و ایالات متحده سالانه 100 میلی رم (millirems) است. در ژوئن سال 2016، محققان دانشگاه کلمبیا سطوح 639 میلی رم در سال و متوسط 184 میلی رم را گزارش کردند. محققان این خوانش ها را با سطوح پارک مرکزی نیویورک مقایسه کردند که سالانه فقط 9 میلی رم است.

عواقب بمب هسته ای

چنین آلودگی هسته ای در کسرهایی از ثانیه رخ می دهد چون وقتی یک بمب هسته ای در زیر زمین منفجر می شود، صخره های احاطه کننده آن تبخیر می شوند. صخره های دورتر از بمب نیز ذوب می شوند چون دما تا چند میلیون درجه افزایش می یابد. در بسیاری از حالت ها، زمین فوقانی این بمب به نوعی حفره ذوب شده تبدیل می شود و بنابراین تشعشعات به درون جو محیط احاطه کننده گسترش می یابند.

با این حال بسیاری از آزمایشات هسته ای ابتدایی در سطح زمین انجام شدند و هیچ تلاشی برای مهار آن ها انجام نشد. تخمین زده می شود که صدها هزار نفر که در 80 کیلومتری مکان آزمایشی سمیپالاتینسک در روسیه زندگی می کنند، در معرض سطوح بالای تشعشعات قرار گرفتند. وب سایت “پیمان جامع منع آزمایش هسته ای” عنوان کرده که این ناحیه دارای پایین ترین آمار رسمی سرطان در قزاقستان است. این وب سایت در ادامه گزارش اعلام می کند که پزشکان محلی معتقدند دست کم 60 هزار نفر در این ناحیه به دلیل ابتلا به سرطان های مرتبط با تشعشات هسته ای جان خود را از دست داده اند. بیش از نیم میلیون نفر هم که در حال حاضر تحت تاثیر تشعشعات هستند، از مقامات قزاقستان مواجب معلولیت دریافت می کنند.

1473695484716781090وقتی انفجارهای هسته ای به زیر زمین محدود می شوند، پیامدهای آزمایش شاید کمتر مخرب باشد. مکان آزمایشی Tatum Dome در می سی سی پی در دهه 1960 برای آزمایش دو ابزار هسته ای به کار برده شد. مقامات محلی گزارش کردند که در نتیجه این انفجارها زمین مانند مایع روان شده بود. گزارش سال 2015 توسط وزارت انرژی ایالات متحده نشان می دهد که دو حفره ذوب شده زیرزمینی در این مکان به جا مانده اما هیچ ماده هسته ای به داخل محیط گسیل نشد. این سطح در حال حاضر برای دیدار انسان ها از آن ایمن اعلام شده اما هیچ کس اجازه زندگی در آنجا را ندارد. پرورش مواد غذایی در این مکان ممنوع است و دولت به سطوح تشعشعات بر روی آب زیر زمینی نظارت می کند.

میراث کره شمالی

آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی تنش های نظامی و سیاسی را در منطقه شرق آسیا و فراتر از آن افزایش داده است. همچنین مشخص نیست که چند نفر انسان در معرض خطر ناشی از آزمایشات هسته ای قرار دارند اما آنچه واضح است این است که تاثیرات انسانی و محیطی این آزمایش ها تا دهه ها و حتی قرن ها باقی خواهد ماند.

سایت علمی بیگ بنگ / منبع: weforum.org

مترجم: شه تاو ناصری/ سیناپرس

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

2 دیدگاه

  1. بادرود
    مطلب مفیدوقابل تاملی بود.
    فقط یه سوال ذهنمودرگیرکرده که خواهش دارم اعضای بیگ بنگ جواب بدن.(هرچندتابحال حتی به یک سوال ازاین همه کامنتی که گذاشتم هم پاسخی ندادید)

    مگه تشعشعات،طیف های نورباطول موج بسیارریز نیستند(گاماوایکس و….)؟؟؟
    پس چگونه بعدازسالهاهنوزدراون محیط هاوجوددارند؟
    وآب های زیرزمینی ومحصولات کشاورزی که دراینگونه محیطها قرارگرفتندچرابرای انسان مضرند؟درحالی که بنابرقوانین فیزیک طیف های نوری باهرطول موجی،باسرعت نورحرکت میکنندوبایدبه سرعت منتشروپراکنده شوند.
    امیدوارم تونسته باشم مفهوم سوالمو درست رسونده باشم.
    باسپاس فراوان