بیگ بنگ: محققان و دانشمندان ناسا با استفاده از داده‌های فضاپیمای WISE پس از بررسی میلیون‌ها ستاره و اجرام آسمانی اعلام کردند به‌رغم فرضیه‌های پیشین «سیاره X» در ورای مدار پلوتو وجود ندارد و فرضیه سیاره دهم منظومه شمسی را تکذیب کردند.

6a00d8341bf7f753ef01a5117f881b970c

کاوشگر نقشه‌بردار مادون قرمز میدان وسیع (WISE) ناسا که سال 2011 پس از تکمیل مأموریت اولیه خاموش شد، از سپتامبر 2013 فعالیت مجدد خود را آغاز کرد. این فضاپیما در دور جدید تحقیقات خود موفق به شناسایی هزاران ستاره جدید شد، اما هیچ نشانه‌ای از اجرام آسمانی موسوم به سیاره X بدست نیامد. پیش از این محققان فرضیه‌هایی را در خصوص وجود اجرام آسمانی بسیار بزرگ در مکانی بین مدار پلوتو ارائه کرده بودند، اما هیچ نشانه روشنی از سیاره ایکس با نام‌های مستعار Tyche و Nemesis مشاهده نشده است.

در مطالعه اخیر، محققان داده‌های فضاپیمای WISE در طول موج فرابنفش را مورد بررسی قرار دادند که هیچ جرمی در اندازه زحل یا بزرگتر در فاصله 10 هزار واحد نجومی و هیچ جرمی بزرگتر از مشتری در فاصله 26 هزار واحد نجومی (AU) مشاهده نشد. یک واحد نجومی برابر با 149 میلیون کیلومتر است و فاصله زمین و پلوتو از خورشید به ترتیب یک و 40 واحد نجومی است. در بخش دیگری از این مطالعه، محققان موفق به شناسایی هزاران ساکن جدید در حیات خلوت منظومه شمسی شدند که شامل 3525 ستارگان و اجرام سرد موسوم به کوتوله قهوه‌ای در فاصله 500 سال نوری هستند.

«کوین لوهام» از دانشمندان و محققان مرکز سیاره‌های فراخورشیدی از دانشگاه ایالتی «پن» در مصاحبه با خبرنگاران محلی اعلام کرد: در بررسی اجرام فضایی و سیاره‌‌های فراخورشیدی، ابر سیاره‌های گازی با ستاره‌های کوچک وجود ندارند. وی افزود: در پی یافتن سیاره نپتون در سال 1846 میلادی، سیاره‌های دورتر مورد بررسی قرار گرفتند و قرن بعد فرضیه وجود «سیاره X» مطرح شد و «پرسیوال لوول» ستاره‌شناس امریکایی این سیاره را دلیل اصلی اختلال‌های به‌عمل آمده در مدار نپتون اعلام کرد. با کشف پلوتو در 1930 میلادی این فرضیه بار دیگر قوت گرفت و همواره ستاره‌شناسان به‌دنبال سیاره دهم در منظومه شمسی بودند که در نهایت با تحقیقات به‌عمل آمده وجود سیاره X تکذیب شد.

مطالعه بیشتر در : dailygalaxy

دیدگاهتان را بنویسید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.