اولین جستجوگر فضایی امریکا

بیگ بنگ: شصت سال پیش در روز ۳۱ ژانویۀ ۱۹۵۸، آژانس موشکی بالستیک ارتش امریکا اولین جستجوگر فضایی را در راکت ژوپیتر C به طور موفقیت‌آمیز به فضا پرتاب کرد.

با شروع عصر اکتشاف فضایی در ایالات متحده، جستجوگر ۱ یک ماهوارۀ ۱۳ کیلوگرمی بود تا دما و اثرات آسمانی خیلی ریز را اندازه‌گیری کند و در این ماهواره آزمایشی توسط “جیمز وان آلن” طراحی شده بود که به جهت آن محققان می توانستند تراکم الکترون‌ها و یون‌ها در فضا را اندازه‌گیری کنند. این اندازه‌گیری‌ها که در آزمایش وان آلن انجام شدند منجر به کشف غیرمنتظرۀ دو کمربندِ الکترون‌ها و یون‌های پرانرژی شد که به دور زمین محاصره شده‌اند و در مَگنِتوسفِر یا مغناطیس سپهر گیر افتاده‌اند. این کمربندها که اکنون کمربندهای تابش وان آلن شناخته می شوند، در مناطق مَگنِتوسفِر داخلی واقع شده‌اند که دورتر از مدار تحتانی زمین است. جستجوگر ۱ در ۲۸ فوریۀ سال ۱۹۵۸ متوقف شد، اما تا مارس سال ۱۹۷۰ در مدار باقی ماند.