بارش شهابی جوزایی

بیگ بنگ: بارش شهابی جوزایی سالیانه زمین نا امید کننده نبود زیرا سیارۀ زیبایمان گرد و غبار ناشی از دنباله دار فعال ۳۲۰۰ Phaethon را شخم زد. در این عکس از آسمان شب نیمکرۀ شمالی، جریان دنباله‌دارها به دور از تابشِ بارش در برج جوزا نشان داده شده است.

برای ساخت این عکس، ۳۷ فریم جداگانه که رد شهابی را ثبت کرده اند ظرف ۸٫۵ ساعت در طول شب ۱۲ و ۱۳ دسامبر ۲۰۱۷ گرفته شده است. در ترکیب نهایی عکس، این ردها در برابر آسمان پرستاره در بالای تلسکوپ رادیویی MUSER انتخاب و ثبت شدند. این تلسکوپ یک آرایش تلسکوپ رادیویی خورشیدی در ایستگاه مینگاتو در مغولستان داخلی چین است که در فاصلۀ ۴۰۰ کیلتومتری تا پکن قرار دارد. ستاره شباهنگ که ستاره آلفا در صورت فلکی سگ بزرگ است، درست در بالای دیش رادیویی و کهکشان راه شیری در بالاترین نقطه آسمان می درخشد. ابط الجوزای زرد رنگ یک نقطه برجسته در صورت فلکی شکارچی است که در سمت راست کهکشان راه شیری شمالی قرار دارد. تابش بارش در سمت چپ در بالای افق در نزدیکی Castor و Pollux دیده می شود؛ Pollux ستارۀ دوقلوی برج جوزا است. اثر تابشی ناشی از ردِ بارش شهابی، موازی با آن است و در طول مسافت در هم ادغام می شوند. شهاب‌های جوزایی با طی کردن ۲۲ کیلومتر در ثانیه وارد جو زمین می‌شوند.