بزرگترین خوشه ستاره ای در کهکشان ما

بیگ بنگ: در این تصویر بزرگترین توپ ستاره ای در کهکشانمان را مشاهده می کنید. امگا قنطورس تقریبا با ۱۰ میلیون ستاره پوشیده شده که خیلی از آنها بیشتر از خورشید قدمت دارند و همچنین حدودا ۱۵۰ سال نوری قطر دارد.

این خوشۀ ستاره ای بزرگترین و درخشان ترین خوشه از میان ۲۰۰ و چند خوشه کروی است که به دوره هالۀ کهکشان راه شیری گردش می کند. اگرچه بیشتر خوشه های ستاره ای شامل ستارگانی با سن و ترکیب بندی یکسان هستند، اما امگا قنطورس حضور جمعیت متفاوتی از ستارگان را با سنین مختلف و مواد شیمیای کافی در خود جای داده. در واقع، امگا قنطورس ممکن است هستۀ باقی مانده یک کهکشان کوچک باشد که با کهکشان راه شیری ادغام شده است. این تصویر برجسته ستارگان خیلی زیادی را نمایش می دهد زیرا از تکنیک های دینامیکی پویای بالا (HDR) استفاده می کند. امگا قنطورس که NGC 5139 نیز نامیده می شود تقریبا در فاصله ۱۵ هزار سال نوری از زمین در صورت فلکی جنوبی قنطورس واقع شده است.