تصویر نجومی روز: دنباله‌ داری با سه دُم

بیگ بنگ: چطور ممکن است دنباله داری سه دم داشته باشد؟ این دنباله دارها در حالت عادی دارای دو دُم هستند: دم یونى حاوی ذرات باردار که توسط دنباله اش ساطع می شود و بادهای خورشیدی آنها را به سمت بیرون هدایت می کنند؛ و دم گرد و غبار از بقایای ریز که در پشت آنها می چرخد.

بادهای خورشیدی بر این دم نیز تاثیر گذاشته و گرد و غبار را به بیرون هدایت می کنند. غالباً انتظار میرود که دنباله دار فقط یک دم داشته باشد زیرا دم دیگر به راحتی از سیاره زمین قابل مشاهده نیست. در این عکس غیر معمولی، دنباله دار ۲P/Encke ظاهراً سه دم دارد زیرا دم یونى در زمان گرفتن عکس در حال ِ جدا شدن بود. بادهای خورشیدی اغلب پر تلاطم هستند و ساختار عجیبی در دم یونى، پدید می آورند. در برخی رویدادهای نادر، رویدادهای گسیختگی دم یونى هم مشاهده شده است. عکسی که دو روز بعد از این دنباله دار گرفته شد، چشم انداز ِ کمتر گیج کننده ای دارد. عکس را در زیر مشاهده کنید:

منصور نقی لو

نویسنده این مطلب: منصور نقی لو، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.