تصویر نجومی روز: نمایی از دافنیس

بیگ بنگ: در روز شانزدهم ژانویه ۲۰۱۷، فضاپیمای کاسینى در حین حرکت در مجاورت لبه های خارجی حلقه های زحل این تصویر را از دافنیس شکار کرد. این نزدیک‌ترین عکسی است که تا کنون از این قمر کوچک ثبت شده است.

PIA21056_1020cاین قمر کوچک با پهنای ۸ کیلومتر در حال حرکت باعث پدید آمدن موج‌هایی در لبه‌های این شکاف ها می شود. در زاویه دید فضاپیمای کاسینى شاهد کوتاه تر شدن شکاف (فاصله) خارجی به اندازۀ ۴۲ کیلومتر هستیم. این تصویر را دوربین زاویه باریک کاوشگر کاسینی در نور مرئی(سبز) گرفته است. این تصویر از فاصله‌ی تقریبا ۲۸۰۰۰ کیلومتری از دافنیس با زاویه‌ی ۷۱ درجه گرفته شده است، مقیاس این عکس ۱۶۸ متر در پیکسل است.

امواج، تحت تاثیر جاذبۀ ضعیف قمر کوچک قرار گرفته و در لبه ی شکاف، حلقه هایی به وجود آورده است. همچنین اثر موج مانند ضعیفی از ماده حلقه که تا پشت دافنیس کشیده می شود، مشهود است. با این عکس می توان به جزئیات قابل توجهی در خصوص قمر دافنیس دست یافت که از جمله آنها می توان به مرز باریک پیرامون ناحیه استوا در آن اشاره کرد. این مرز گویی در بردارنده ذراتی از حلقه های زحل می باشد.

منصور نقی لو

نویسنده این مطلب: منصور نقی لو، کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.