تصویر نجومی روز: نمایی پانوراما از همۀ سیارات

بیگ بنگ: در این تصویر ۳۶۰ درجۀ پانوراما شاهد منظره ای از صفحه دایره البروج هستیم که طی آن، هفت سیاره در آسمان پر ستاره دیده می شوند. این طرح موزائیکی با عکس های گرفته شده در روزهای ۲۴ تا ۲۶ ژانویه از ساحل ناکپان النیدو در شهر پالاوان فیلیپین ساخته شده است.

این نما، افق شرقی را در ساعات تاریک اوایل صبح و افق غربی را در آسمان شب تحت پوشش قرار می دهد. با حرکت صفحه دایره البروج در امتداد بخش میانی که نوار نیمه روشنی از نور منطقه البروج را در پشت خود می بینید، نوار ستارگان راه شیری هم بصورت کج تصویر را به دو نیم تقسیم کرده است. ابرها و ماه در شرق به سیاره عطارد ملحق می شوند. زحل زرد رنگ، ستاره درخشان قلب العقرب و مشتری در نزدیکی دایره البروج واقع شده اند.

ستاره قلب الاسد و خوشه M44 در نزدیکی مرکز، دایره البروج را احاطه کرده اند. سیاره های جمع شده در امتداد دایره البروج و بالای افق غربی عبارتند از اورانوس کم نور، مریخ سرخ، ناهید درخشان و نپتون بسیار کم نور.

منصور نقی لو

کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی. علاقمند به نجوم، کیهان شناسی، فرگشت، اکتساب زبان اول، یادگیری زبان دوم و بعنوان نویسنده علمی- نجومی در وب سایت بیگ بنگ فعالیت می کند.

1. احسان گفت:

سلام – این مطلب خیلی ارزشمندی بود من لذت بردم و اینکه سایتتون هم عالیه خدا قوت