تصویر نجومی روز: کهکشان راه شیری با هواتاب جنوبی

بیگ بنگ: در این تصویر که در آوریل گذشته در یک شب زمستانی در شیلی گرفته شده است، هوا تاب بسیارشدیدی را مشاهده می‌کنید که تمام منظره را در برگرفته است. در این تصویر پانوراما ستارگان، کهکشان‌ها و سحابی‌های قسمت جنوبی کهکشان راه شیری از جمله ابر ماژلانی کوچک و ابر ماژلانی بزرگ، قابل مشاهده هستند.

هواتاب که در ارتفاعی مشابه با شفق شکل می‌گیرد حاصل نورتابی شیمیایی است. نورتاب شیمیایی نوری است که از برانگیختگی شیمیایی پدید می‌آید. هواتاب‌های به رنگ قرمز و سبز که توسط دوربین‌های حساس دیجیتالی عموما به رنگ سبز کمرنگ ثبت می‌شوند عمدتا حاصل اتم‌های اکسیژن جو در چگالی بسیار پائین می‌باشند. این هواتاب‌ها در چند سال گذشته، بارها در شب‌های نیمکره‌ی جنوبی مشاهده شده است.

هواتاب‌های قوی همچون کهکشان قابل مشاهده هستند که در شب ِ تاریک قابل مشاهده‌اند اما بدون رنگ به نظر می‌آیند. سیارات مریخ، زحل و ستاره‌ی درخشان آنتارس یا قلب العقرب در صورت فلکی کژدم، در سمت چپ تصویر یک مثلث آسمانی را شکل داده اند. جاده‌، مسیری به سمت کوه ۲۶۰۰ متری سرو پارانال و تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه جنوبی اروپا، است.

برگردان: تحریریه سایت علمی بیگ بنگ / منبع: apod

1. بینا گفت:

میتونید توضیح بدید که چرا ما کهکشان راه شیری رو در امتداد شمال جنوب میبینیم؟ مگر ما خودمان روی یک بازو از کهکشان نیستیم؟