تپه های ماریوس و یک حفره در ماه

بیگ بنگ: آیا بشر می تواند در زیر سطح ماه زندگی کند؟ این احتمال جالب در سال ۲۰۰۹ قوت پیدا کرد، یعنی زمانیکه فضاپیمای ژاپنی SELENE عکسی از یک حفره در زیر تپه ماریوس در ماه ثبت کرد. مشاهدات پیگیرانه مدارگرد شناسایی ماه(LRO) نشان داد که حفره موجود در تپه های ماریوس(MHH) تقریبا تا ۱۰۰ متر عمق و چند صد متر عرض دارد.

اخیرا، داده های رادار نفوذی در زمین متعلق به فضاپیمای SELENE مجددا تجزیه و تحلیل شدند تا یک سری پژواک های ثانویۀ جالب را ثبت کنند – که نشان می دهد حفره های گدازه ای در زیر تپه های ماریوس وجود دارند و حتی تا چندین کیلومتر در اعماق امتداد دارند و به قدری بزرگند که یک شهر در آنها جا می شود. چنین حفره هایی می توانند از مستعمره های انسانی در آینده در برابر نوسانات دمایی شدید، اثرات خرده هواشناختی و تابش های مضر خورشید، محافظت کنند. حفره های گدازۀ زیرسطحی ممکن است به گونه ای مهر و موم شده باشند که هوای قابل استنشاق در آنها باقی مانده باشد. این حفره ها احتمالا در زمان فعالیت آتشفشان های گدازه ای میلیاردها سال پیش تشکیل شده اند. در این عکس سطح تپه های ماریوس را مشاهده می کنید که در دهه ۶۰ توسط ماموریت مدارگرد قمری شماره ۲ ناسا ثبت شده، درحالیکه عکس کوچکتر مربوط به ماموریت LRO می باشد.