جدال دو سیاهچالۀ رقصان

بیگ بنگ: در مرکز کهکشان فعال ۳C 75 چه می گذرد؟ این دو منبع درخشان در مرکز این تصویر رادیویی (صورتی)/پرتو ایکس (آبی) کامپوزیت با یکدیگر به دور سیاهچاله های پرجرمی که نیروی منبع رادیویی غول آسای ۳C 75 را تأمین می کنند، در حال چرخش هستند.

این سیاهچاله های پرجرم با دمای چندین میلیون درجه، گاز و غبار پرتو ایکس را به بیرون پرتاب می کنند، آنها به میزان ۲۵ هزار سال نوری با یکدیگر فاصله دارند. این سیاهچاله ها در هسته های دو کهکشانِ در حال ادغام در خوشۀ کهکشانی آبل ۴۰۰ واقع شده اند و تقریبأ ۳۰۰ میلیون سال نوری با زمین فاصله دارند. به گفته ستاره شناسان این دو سیاهچاله پرجرم توسط نیروی گرانش در این سامانه دوتایی به یکدیگر متصل شده اند؛ زیرا ظاهر نوسانی فوران های آنها به احتمال زیاد به دلیل حرکات سریعشان در طول گاز خوشه ای داغ با سرعت ۱۲۰۰ کیلومتر بر ثانیه رخ می دهد. چنین ادغام کیهانی خارق العاده ای در محیط های خوشۀ کهکشانی پرجمعیت در جهان دور دست امری رایج است. در مراحل نهایی انتظار می رود این ادغام ها منابع شدیدی از امواج گرانشی، ایجاد کنند.